Citra – Emulator Nintendo 3DS

Citra to nowy, eksperymentalny emulator konsoli Nintendo 3DS napisany w języku C++. Na stan dzisiejszy jest w stanie emulować kilka(naście) tytułów na w miarę przyzwoitym poziomie. W chwili obecnej możemy pograć sobie w takie hiciory jak The Legend of Zelda: Ocarina of Time oraz Animal Crossing, jednak większość gier (o ile się w ogóle uruchomi…) działa zazwyczaj wolno i nierzadko zdarzają się glitche w wyświetlanej grafice. Aplikacja jest dynamicznie rozwijana i wciąż zyskuje na popularności zatem warto się niż już teraz zainteresować.

Skąd pobrać emulator ?

Jak wspomniałem apka jest wciąż rozwijana i co kilka dni zostają wypuszczane nowe wersje. Emulator wydany jest na licencji GPLv2 więc każdy z nas ( o ile ma trochę oleju w głowie) może legalnie i zupełnie za darmo pobrać pliki źródłowe do kompilacji. Co prawda w sieci jest wiele źródeł z których możemy pobrać gotowe binarki, jednak 100% pewność posiadania najnowszej kompilacji będziemy mieli tylko wtedy, gdy sami go sobie zrobimy 😉

Tylko trzeba wiedzieć jak się za to zabrać i tym się właśnie zajmiemy w tym poradniku.

Przygotowanie do kompilacji.

Aby skompilować program pod systemem Windows musimy pobrać następujące aplikacje:

Visual Studio Community – w trakcie instalacji upewnijmy się, że mamy zaznaczone poniższe funkcje VS:

visualstudio

Instalacja pakietu Visual Studio zajmie chwilę.

msysgit – w trakcie instalacji zaznaczamy opcję

git

Aby korzystać z git-a z poziomu wiersza poleceń.

Cmake – pobieramy najnowszą dostępną wersję 64 bitową dla naszego systemu.

Qt – Citra wywala błędy podczas kompilacji dla Qt w wersji niższej niż 5.3.x zatem wybieramy nowsze wydania.

Kompilujemy program.

Teraz najtrudniejsze – czyli budujemy sobie *.exe od podstaw.

W pierwszej kolejności uruchamiamy wiersz poleceń w którym wydajemy następującą komendę:

git clone --recursive https://github.com/citra-emu/citra.git

Spowoduje to pobranie repozytorium na nasz dysk.

citra_git
Zwrócicie uwagę, gdzie msysgit pobierze wam te pliki. W moim przypadku zrobił to do folderu /system32/ co powodowało błędy kompilacji. Jeżeli i w Waszym przypadku będzie tak samo to wytnijcie folder Citra w inne miejsce (np. na pulpit)

Uruchamiamy aplikację CMake w której wybieramy folder zawierający pliki z git’a (1), oraz folder na pliki które utworzy CMake (2)

cmake_1

Po wduszeniu przycisku Configure (3) wybieramy generator naszego projektu:

cmake_generator

W tym kroku koniecznie wybieramy Visual Studio 14 2015 Win64. Wybranie innego generatora spowoduje problemy w dalszej części tego poradnika. Po naciśnięciu Finish generator rozpocznie swoją pracę jednak na 100% nie ominą nas błędy. Pierwszy z nich naprawimy stawiając „ptaszki” przy następujących pozycjach:cmake_error_1

Po wciśnięciu Configure po chwili generator upomni się o biblioteki Qt:

qt_error

Ponownie naciskamy na Configure modląc się, żeby aplikacja nie sprawiła nam więcej kłopotów. Gdy log aplikacji wyświetli nam informację:

Configuring done

Naciskamy przycisk Generate aby stworzyć citra.sln potrzebny nam w kolejnym kroku. Uff, Najgorsze mamy za sobą 😉

Otwieramy go zatem w aplikacji Visual Studio. Tutaj po prawej stronie odnajdujemy projekt citra-qt. Klikamy na nim PPM i wybieramy set as StartUP Project…, a następnie Rebulid.

visualcitra

To samo robimy dla projektu citra.

Gotowa aplikacja zostanie stworzone w folderze

\bin\Debug\

Ostatnim krokiem jest skopiowanie biblioteki qwindows.dll, jeżeli instalowaliście Qt w domyślnym miejscu ten plik znajduje się w fodlerze:

C:\Qt\[X.X]\msvc2015_64\plugins\platforms

Gdzie pod [X.X] podstawcie wersję zainstalowanego Qt w Waszym systemie.

Uruchamiamy gotową aplikację – w chwili GUI programu nie powala:

citra_gui

Oraz nie posiada niemal żadnych opcji konfiguracyjnych – jeżeli to się zmieni z pewnością napiszemy 😉

 

3 komentarze do “Citra – Emulator Nintendo 3DS

  • 28 grudnia 2017 o 15:14
    Permalink

    ja [cenzura] prostszego emulatora nie ma do tego nie ma

    Odpowiedz
    • Kabson
      30 grudnia 2017 o 05:09
      Permalink

      Niestety z tego co wiem nie, ale mogę udostępnić skompilowany kod jeszcze dzisiaj 😉

    • Jar0
      31 grudnia 2017 o 08:43
      Permalink

      Ze strony projektu możesz pobrać instalator, trochę trzeba się nim pobawić jednak szybciej go uruchomisz niż skompilujesz emu ze źródeł.

Dodaj komentarz