Citra – Emulator Nintendo 3DS

Citra to nowy, eksperymentalny emulator konsoli Nintendo 3DS napisany w języku C++. Na stan dzisiejszy jest w stanie emulować kilka(naście) tytułów na w miarę przyzwoitym poziomie. W chwili obecnej możemy pograć sobie w takie hiciory jak The Legend of Zelda: Ocarina of Time oraz Animal Crossing, jednak większość gier (o ile się w ogóle uruchomi…) działa zazwyczaj wolno i nierzadko zdarzają się glitche w wyświetlanej grafice. Aplikacja jest dynamicznie rozwijana i wciąż zyskuje na popularności zatem warto się niż już teraz zainteresować.

Skąd pobrać emulator ?

Jak wspomniałem apka jest wciąż rozwijana i co kilka dni zostają wypuszczane nowe wersje. Emulator wydany jest na licencji GPLv2 więc każdy z nas ( o ile ma trochę oleju w głowie) może legalnie i zupełnie za darmo pobrać pliki źródłowe do kompilacji. Co prawda w sieci jest wiele źródeł z których możemy pobrać gotowe binarki, jednak 100% pewność posiadania najnowszej kompilacji będziemy mieli tylko wtedy, gdy sami go sobie zrobimy 😉

Tylko trzeba wiedzieć jak się za to zabrać i tym się właśnie zajmiemy w tym poradniku.

Przygotowanie do kompilacji.

Aby skompilować program pod systemem Windows musimy pobrać następujące aplikacje:

Visual Studio Community – w trakcie instalacji upewnijmy się, że mamy zaznaczone poniższe funkcje VS:

visualstudio

Instalacja pakietu Visual Studio zajmie chwilę.

msysgit – w trakcie instalacji zaznaczamy opcję

git

Aby korzystać z git-a z poziomu wiersza poleceń.

Cmake – pobieramy najnowszą dostępną wersję 64 bitową dla naszego systemu.

Qt – Citra wywala błędy podczas kompilacji dla Qt w wersji niższej niż 5.3.x zatem wybieramy nowsze wydania.

Kompilujemy program.

Teraz najtrudniejsze – czyli budujemy sobie *.exe od podstaw.

W pierwszej kolejności uruchamiamy wiersz poleceń w którym wydajemy następującą komendę:

git clone --recursive https://github.com/citra-emu/citra.git

Spowoduje to pobranie repozytorium na nasz dysk.

citra_git
Zwrócicie uwagę, gdzie msysgit pobierze wam te pliki. W moim przypadku zrobił to do folderu /system32/ co powodowało błędy kompilacji. Jeżeli i w Waszym przypadku będzie tak samo to wytnijcie folder Citra w inne miejsce (np. na pulpit)

Uruchamiamy aplikację CMake w której wybieramy folder zawierający pliki z git’a (1), oraz folder na pliki które utworzy CMake (2)

cmake_1

Po wduszeniu przycisku Configure (3) wybieramy generator naszego projektu:

cmake_generator

W tym kroku koniecznie wybieramy Visual Studio 14 2015 Win64. Wybranie innego generatora spowoduje problemy w dalszej części tego poradnika. Po naciśnięciu Finish generator rozpocznie swoją pracę jednak na 100% nie ominą nas błędy. Pierwszy z nich naprawimy stawiając „ptaszki” przy następujących pozycjach:cmake_error_1

Po wciśnięciu Configure po chwili generator upomni się o biblioteki Qt:

qt_error

Ponownie naciskamy na Configure modląc się, żeby aplikacja nie sprawiła nam więcej kłopotów. Gdy log aplikacji wyświetli nam informację:

Configuring done

Naciskamy przycisk Generate aby stworzyć citra.sln potrzebny nam w kolejnym kroku. Uff, Najgorsze mamy za sobą 😉

Otwieramy go zatem w aplikacji Visual Studio. Tutaj po prawej stronie odnajdujemy projekt citra-qt. Klikamy na nim PPM i wybieramy set as StartUP Project…, a następnie Rebulid.

visualcitra

To samo robimy dla projektu citra.

Gotowa aplikacja zostanie stworzone w folderze

\bin\Debug\

Ostatnim krokiem jest skopiowanie biblioteki qwindows.dll, jeżeli instalowaliście Qt w domyślnym miejscu ten plik znajduje się w fodlerze:

C:\Qt\[X.X]\msvc2015_64\plugins\platforms

Gdzie pod [X.X] podstawcie wersję zainstalowanego Qt w Waszym systemie.

Uruchamiamy gotową aplikację – w chwili GUI programu nie powala:

citra_gui

Oraz nie posiada niemal żadnych opcji konfiguracyjnych – jeżeli to się zmieni z pewnością napiszemy 😉

 

3 komentarze do “Citra – Emulator Nintendo 3DS

  • 28 grudnia 2017 o 15:14
    Permalink

    ja [cenzura] prostszego emulatora nie ma do tego nie ma

    Odpowiedz
    • Kabson
      30 grudnia 2017 o 05:09
      Permalink

      Niestety z tego co wiem nie, ale mogę udostępnić skompilowany kod jeszcze dzisiaj 😉

    • Jar0
      31 grudnia 2017 o 08:43
      Permalink

      Ze strony projektu możesz pobrać instalator, trochę trzeba się nim pobawić jednak szybciej go uruchomisz niż skompilujesz emu ze źródeł.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.