Kompresujemy obrazy UMD do formatu CSO

Nadszedł czas na kolejny mini-poradnik który z powodu faktu, że konsola PSP jest już naprawdę „stara” niewiele osób przeczyta 😉 

W poprzednim poradniku zaprezentowałem wam w jaki sposób zainstalować CFW na PSP które umożliwia uruchamianie gier z karty Memory Stick Pro Duo. Jak z pewnością wiecie te karty nawet na obecne czasy są bardzo drogie (ale i tak tańsze od Vita Memory Card…) i tańszą alternatywą jest po prostu zakup adaptera i zwykłej karty MicroSD ale nawet i w tym wypadku szybko okaże się, że miejsce na naszej karcie pamięci bardzo szybko zostanie zapełnione po brzegi.

Na szczęście CFW pozwala na odczyt obrazów płyt zapisanych w formacie *.cso. Jest to specjalny format wymyślony przez zaplecze domorosłych „usprawniaczy” PSP i w skrócie polega na tym, że obraz płyty zostaje skompresowany przez co po prostu zajmuje mniej miejsca na naszej karcie pamięci.

Niestety nie jest to idealne rozwiązanie – skompresowane *.iso wczytuje się trochę dłużej (jest to dosłownie kwestia kilku sekund) a czasem potrafi przycinać wstawki wideo oraz muzykę w trakcie gry. Jest to spowodowane tym, że obraz *.cso jest dekompresowany „w locie” i czasem konsola nie wyrabia się z tym procesem. Oczywiście jest na to rada (zmniejszenie stopnia kompresji) jednak i ona nie zawsze rozwiązuje ten problem.

Podczas moich testów okazało się, że kompresja pozwala zaoszczędzić od 10 do aż 40 procent miejsca na karcie pamięci co pozwala na upchanie większej ilości danych zatem jak to się mówi: gra jest warta świeczki 😉

W sieci znaleźć można wiele aplikacji umożliwiających kompresję do *.cso jednak moim zdaniem najlepszym z nich jest CISOMultiCompressor v1.0. Jest to jedyny program, którym udało mi się skompresować obraz umd większy niż 2GB – reszta nawet bardziej znanych aplikacji po prostu zrobiła to niewłaściwie i uniemożliwiła odpalenie gry na PSP zatem to właśnie jego polecam do kompresji (dostępny w załączniku poniżej artykułu)

Sam proces kompresji jest banalnie prosty po prostu odpalcie program i „metodą przeciągnij i upuść” dodajcie obrazy *.iso do programu:

Jeżeli posiadacie procesor z kilkoma rdzeniami (a kto ich w dzisiejszych czasach nie ma…)  możecie zaznaczyć Use Multi Processing – znacząco skróci to czas potrzebny na przeprowadzenie operacji. Poziom kompresji niestety, musicie ustalić sami – jeżeli na maksymalnym poziomie nasza gra ma problemy z odtwarzaniem filmów/dźwięku to zalecam ustawienie poziomu kompresji na 5 (poziom średni) z którym zazwyczaj nie miałem problemu. Pozostałe opcje aplikacji (kasowanie plików źródłowych, czy też przesłanie obrazów do PSP) możemy pominąć – lepiej zrobić to ręcznie niż zlecać automatowi.

Po naciśnięciu na przycisk play 

Rozpocznie się proces kompresowania obrazów który zajmie nam trochę czasu. Po zakończeniu wszystkich zadań w oknie pojawi się nam informacja ile % miejsca zaoszczędziliśmy:

Jak łatwo policzyć, na tych czterech grach zaoszczędziłem trochę ponad 700 megabajtów na mojej karcie pamięci.

Proces kompresji jest oczywiście odwracalny, aby rozpakować obrazu *.cso po prostu przeciągnijcie te obrazy nad okno programu i ponownie naciśnijcie przycisk play.

Jako mały bonus w załączniku dodałem jeszcze prosty wpis do rejestru, który dodaje rozszerzenie *.cso do naszego systemu ubierając je w ładną ikonkę:

Wystarczy pobrać CSO_ICON_installer.zip i rozpakować/uruchomić zawartość archiwum.

Załączniki

Dodaj komentarz