Nintendo 64 jest konsolą, która już na swoją premierę oferowała tekstury gorszej jakości niż te, którymi raczyła nas konkurencja. Znikoma pojemność nośnika danych w tej konsoli sprawiła, że developerzy musieli chwytać się różnych tricków by upakować swoje produkcję na tak niewielka ilość miejsca.
Emulując ten system również przez wiele lat byliśmy skazani na rozmyte tekstury i chociaż filtry graficzne w które niektóre emulatory były wyposażone robiły cuda, to i tak efekt finalny był daleki od tego, co mogliśmy uzyskać na emulatorze np. PSX’a.
Dlatego też dzisiaj pokażę wam w jaki sposób używać HD texture pack’ów, czyli tekstur stworzonych przez fanów Nintendo 64, którzy już nie mogli patrzeć na rozlane tekstury w swoich ulubionych tytułach.
Co będzie nam potrzebne?
- Emulator Project64 – znany zapewne wszystkim fanom emulacji Nintendo 64 doskonale radzi sobie z podmianą tekstur. Oczywiście nie jest to jedyny emulator umożliwiający załadowanie ulepszonych tekstur, jednak wybrałem go ze względu na to że wciąż jest jednym z najbardziej znanych programów służących do uruchamiania gier z N64 na PC.
- Gry (Romy) – tutaj musicie poradzić sobie sami. Przypominam, że na naszym forum istnieje temat w którym wymieniamy się linkami do tego typu miejsc w internecie.
- HD Texture Pack do wybranej przez nas gry) – możecie je pobrać np. stąd, albo stąd. Ewentualnie, możecie poszukać takich stron sami 😉 Warto zaznaczyć, że pomysłowość autorów tych paczek nie zna granic i często, oprócz poprawionych tekstur możemy natknąć się na mody à la cel shading i inne.
Jak załadować HD Texture Pack w emulatorze Project64 ?
W pierwszej kolejności musimy sprawdzić, czy nasz emulator korzysta z wtyczki GlideN64, gdyż to właśnie ona odpowiada za całą “sztuczkę” z podmianką tekstur. W tym celu klikamy na Options > Configuration i w pozycji Plugins sprawdzamy, czy aktywny jest GlideN64:
Jeżeli tak jest, to przechodzimy do drugiego kroku. Klikamy Options > Graphics Settings i w zakładce Textrure enhancment zaznaczamy “ptaszka” przy pozycji Use textrure pack:
W ten sposób nasz emulator przed startem gry będzie sprawdzał, czy posiadamy do niej ulepszone teksturki i ładował je, jeżeli je znajdzie.
Pozostało jedynie pobrać teksturki i rozpakować je do folderu:
\Project64 3.0\Plugin\GFX\GLideN64\hires_texture\
Pamiętając o wrzuceniu ich do odpowiedniego folderu (zazwyczaj teksturki są tak spakowane, że wystarczy wypakowany folder wrzucić właśnie do w/w lokalizacji) Po czym możemy już uruchomić grę i cieszyć się odświeżonymi teksturami.
Na zakończenie przedstawiam wam galerię gier, w których podmieniono tekstury na takie lepszej jakości:
Galreia: Project64 z teksturami HD
Jak widzicie autorzy tych modów naprawę się postarali, przez co możemy już śmiało grać w tytuły niemal sprzed dwóch dekad bez efektu mrużenia oczów. Niestety zarówno postacie jak i środowisko gier wciąż jest zbudowane z małej ilości wielokątów, ale na to nie jesteśmy (na razie) nic w stanie poradzić.
Dziękuję za uwagę.
2 komentarze
Przydałby się nam dział z HD teksturami do N64. Wiem, że byłyby to głównie reuploady, ale czegoś takiego w PL jeszcze nie ma 😉
Być może kiedyś się za to zabiorę 😉 Ale nie z tym internetem, co mam teraz…