RETRO

Wasteland (1988)

Wasteland  jest grą RPG, stworzona przez studio Interplay Productions w 1988 roku. Początkowo wydana na Apple II, później została przeniesiona na komputery PC i Commodore 64. Gra pozwala graczom kierować drużyną bohaterów, eksplorując południowo-zachodnią część Stanów Zjednoczonych, która została zdewastowana w wyniku III wojny światowej.

Akcja gry toczy się w roku 2087, niemal dziewięćdziesiąt lat po wojnie, która na zawsze zmieniła losy ludzkości. Stany Zjednoczone, niegdyś potężne supermocarstwo, zostały zniszczone przez bomby atomowe i obecnie są pokryte rozległymi pustkowiami. Na napromieniowanych terenach grasują zmutowane i żądne krwi bestie. Pustkowie to niesamowita mieszanka miast zajętych przez bandytów, fabryk robotów oraz Las Vegas…

Jeżeli jesteś fanem Fallout’a (właściwie pierwszych dwóch jego części) to z pewnością już się zorientowałeś, że powyższe dwa akapity idealnie pasuję również do Twojej ulubionej gierki prawda ? A to właśnie dlatego, że Wasteland jest właśnie takim protoplastą tej postnuklearnej serii.

W Wasteland akcję obserwujemy z perspektywy lotu ptaka. Gracz ma swobodę eksploracji ogromnego terenu, odwiedzając jaskinie, osady ludzkie i inne interesujące miejsca. Gdy napotkamy przeciwników, na ekranie pojawia się ich wizerunek, a gracz ma do dyspozycji zestaw różnych komend umożliwiających wykonanie różnych działań. Walka jest turowa, a każdy członek drużyny (maksymalnie możemy mieć ich aż siedmiu) otrzymuje oddzielne rozkazy. Kluczowe jest użycie sprzętu, zwłaszcza broni znalezionych na pustkowiach lub kupionych u handlarzy rozmieszczonych w różnych miejscach. Tak samo jak w Fallout, ludzie w świecie gry reagują na twoje działania, już od pierwszej lokacji kampanii, przypominając ci o surowości świata, w którym się znalajdujemy.

System tworzenia i rozwijania postaci opiera się na umiejętnościach i atrybutach. Co ciekawe nie wszystkie perki w tej grze zostały opisane w podręczniku, przez co gracze byli zachęceni do kombinowania

Co ciekawe drzewo umiejętności rozrasta się poza to, co jest opisane w podręczniku, dodaje potężny element tajemnicy, zachęca do eksploracji świata i sprawia, że staje się on głębszy. Chcesz również często używać swoich umiejętności, testując je w różnych sytuacjach, ponieważ ich używanie w walce i poza nią może przynieść niespodziewany awans, który czyni cię silniejszym, czy to we wspinaczce, strzelaniu, czy pływaniu.W Wasteland wiele problemów można rozwiązać na różne sposoby. Na przykład zamkniętą bramę można otworzyć wytrychem, wyważyć łomem, przeskoczyć, a nawet wysadzić przy użyciu materiałów wybuchowych, oczywiście o ile potrafimy korzystać z tych ostatnich.

Galeria: Wasteland (1988) PC-DOS

Wasteland miało również irytującą funkcję automatycznego zapisu, która czasami mogła uwięzić cię w sytuacjach bez wyjścia (niektóre projekty obszarów mogą wyrzucić cię z danej strefy, na przykład przez wpadnięcie do rzeki, przez co gra napromieniuje wszystkich, a następnie zapisze stan gry, co prawie gwarantuje powolną śmierć naszej ekipy).

Wasteland nie zachwyca swoją oprawą audiowizualną – grafika jest skromna, a dźwięk ograniczony. Kluczową rolę odgrywa tutaj właściwie tekst.Właściwie morze tekstu, w którym zawarte są ciekawostki ze świata gry.

Najlepszym pomysłem w przypadku Wasteland było umieszczenie gry w świecie po nuklearnej katastrofie. W przeciwieństwie do większości gier RPG z tamtego okresu, których fabuła skupiała się na smokach do zagłady, księżniczkach do wybatożenia i/lub uratowania królestwa, Wasteland zapewniał graczy surowy i brutalny klimat. Pozwoliło to na eksplorację tematów związanych z zagładą nuklearną i jej konsekwencjami, tworząc jednocześnie niezwykle przygnębiającą, ale także intrygującą i niezapomnianą atmosferę gry.

Wasteland dzisiaj.

Jeżeli uważasz, że oprawa audiowizualna nie jest najważniejsza w dobrej grze, możesz spróbować swoich sił w Wasteland uruchamiając ją bez problemów na DOSBox-X.

Na koniec chciałbym dodać, że na platformie Steam dostępna jest również wersja zremasterowana gry, z znacznie poprawioną grafiką. Niemniej jednak, moim zdaniem, wersja oryginalna to ta, którą warto wypróbować, aby zobaczyć, jak wyglądały kiedyś gry RPG. Oryginalna wersja oddaje niepowtarzalny urok i klimat tamtych czasów, których doświadczyć można tylko poprzez pierwotną wersję gry.

Dziękuję za uwagę i życzę miłego grania !

Pozostaw coś po sobie - oceń ten wpis ! Zmotywujesz mnie tym do dalszej pracy.

Kliknij w gwiazdkę, by go ocenić !

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jeszcze nikt nie ocenił tego wpisu.

Może cię zainteresować:

Alien Resurrection (2000)

Kabson

Bucky O’Hare (1992)

Kabson

Uruchamiamy Redneck Rampage na BulidGDX

Kabson

ChuChu Rocket! (1999)

Kabson

Kingsley’s Adventure (1999)

Kabson

Jazz Jackrabbit 2 (1998)

Kabson

Zostaw komentarz