Sądziłem, że nie da się wymyślić już czegoś nowego jeżeli chodzi o emulację tej stareńkiej konsoli. Po sieci krąży niezliczona ilość emulatorów tego systemu – i nie ma co się dziwić, gdyż specyfikacja techniczna tej konsoli pozwala na napisanie emulatora nawet na widelec 😉
Myliłem się a najlepszym tego dowodem jest emulator 3DNes który “odświeża” wygląd starych tytułów dodając do nich prawdziwy trójwymiar !
Emulator możemy pobrać ze strony głównej projektu bądź z mojego mirrorka. Ciekawostką jest fakt, że został on napisany w Unity – silniku na którym raczej pisze się gry, a nie emulatory… Ale ważne, że działa i to nad wyraz dobrze 😉
Po uruchomieniu aplikacji naszym oczom pokaże się niewiele opcji konfiguracyjnych – ot, możemy jedynie wybrać czy emulator wystartuje w oknie czy też w trybie pełnego ekranu, rozdzielczość “roboczą” aplikacji oraz skonfigurować pada :
Po wduszeniu przycisku Play! dodatkowo zobaczymy kilka opcji – jednak ten emulator jest tak banalny w obsłudze, że nie widzę sensu szczególnie ich opisywać. Niestety, apka “sama z siebie” nie przenosi archaicznych gier w trzeci wymiar – potrzebujemy do tego dodatkowego pliku *.3dn który instruuje aplikację w jaki sposób wyświetlać grafikę w grze. Pliki *.3dn do najpopularniejszych gier z tego systemu możemy pobrać z tego forum. Warto je często odwiedzać, gdyż baza tytułów wspieranych przez aplikację ciągle rośnie, ponadto czasami użytkownicy aktualizują pliki *.3dn dodając do nich nowe elementy.
Emulator nie obsługuje skompresowanych romów, zatem musimy je rozpakować. Plik romu oraz plik *.3dn nazywamy tak samo czyli jak chcemy zagrać w Mario Bros (swoją drogą to wciąż bardzo grywalny tytuł) w folderze roms (czy jak go tam sobie nazwiemy) musimy mieć dwa pliki:
- Mario Bros. (U) [!].3dn
- Mario Bros. (U) [!].nes
Po czym po prostu klikamy w przycisk Open i wybieramy naszą grę która uruchomi się w trójwymiarze:
Niestety nie ma róży bez kolców. Na chwilę obecną wiele plików konwertujących grafikę do 3D jest niedokończonych, a w niektórych zdarzają się drażniące błędy – możemy je poprawić wykorzystując zakładkę edytora. Jest to stosunkowo proste zadanie – wystarczy kliknąć w obiekt który chcemy poprawić i wybrać jego właściwości:
Jeżeli mamy kilka godzin wolnego czasu jesteśmy w stanie stworzyć kompletny plik *.3ds od podstaw ciesząc się naszym ulubionym tytułem po udanym face liftingu.
A jaka była Wasza ulubiona gra z tego systemu ? Piszcie w komentarzach.