Nie odkryję niczego nowego stwierdzając, że Playstation 2 jest najpopularniejszą konsolą wszech czasów. Konsola sprzedała się w ilości ponad 150 milionów sztuk, zaś na sam sprzęt wyszło prawie 2000 tytułów. Wiele z nich to prawdziwe perełki, które dzięki emulatorowi PCSX2 grywalne są po dzień dzisiejszy.
Jak z pewnością wiecie nośnikiem dominującym na PS2 był napęd DVD co wiąże się obecnie z wagą obrazów płyt przeznaczonych dla tej konsoli. Wielu retro graczy przechowuje swoje obrazy *.iso nieskompresowane, co przy większej kolekcji gier szybko potrafi “zapchać” niejeden dysk twardy.
Część z graczy pakuje swoje obrazy WinRAR’em bądź innym kompresorem i rozpakowuje tylko te obrazy którymi się aktualnie zajmuje. To też dobre rozwiązanie, jednak ja chciałbym przedstawić wam dzisiaj metodę pośrednią. Czyli prostą metodę na kompresję *.iso bez utraty możliwości ich obsługi przez emulator PCSX2
Co będzie nam potrzebne do skompresowania obrazów płyt ?
Jedyną aplikacją jakiej potrzebujemy jest 7-Zip. Dla części z was to z pewnością podstawowy archiwizator danych dostępny na systemie Windows, więc nie będą silił się na jego prezentację 😉
7-Zip posiada własny algorytm kompresji, jednak my posłużymy się jego wsparciem dla Gzip, gdyż to właśnie ten kompresor jest przedmiotem tego poradnika.
Musicie wiedzieć, że emulatorowi PCSX2 jest obojętne, czy ładujecie do niego standardowy obraz płyty, czy taki skompresowany Gzip’em. Zatem dlaczego nie potraktować nim swojej kolekcji gier ?
Jak skompresować obrazy płyt dla emulatora PCSX2 za pomocą Gzip ?
Na potrzeby tego poradnika posłużę się kilkoma obrazami płyt DVD z Playstation 2 które przed testem ważą odpowiednio:
- The Bouncer – 2,7 GB
- Haunting Ground – 4,27 GB
- 10.000 Bullets – 2,08 GB
- Mister Mosquito – 640 MB
- Marvel vs Capcom 2 -228 MB
- WipEout Fusion – 2,18 GB
- Rule of Rose – 3,16 GB
- Odin Sphere – 3,24 GB
- God of War – 3,33 GB
- Red Dead Revolver – 2,17 GB
Te dziesięć gier zajmuje u mnie na dysku dokładnie 23,6 gigabajta ! To naprawdę sporo zważywszy, że nie są to jedyne pliki na moich dyskach twardych.
Teraz skompresujmy te pliki i sprawdźmy ile zaoszczędzimy. Skompresowanie obrazów za pomocą Gzip jest to niezwykle proste, jednak zajmie nam trochę czasu.
Po prostu zaznaczamy obraz .iso/.bin i z menu podręcznego wybieramy Dodaj do archiwum…
Jako format archiwum wybieramy wspomniany gzip, zaś na stopień kompresji Ultra. Zapewni to nam największą oszczędność miejsca na dysku.
Po kompresji te same gry zajmują u mnie 18,8 GB. To ok. 20% mniej niż przed kompresją.
Mogłoby się wydawać, że te kilka GB zyskanej wolnej powierzchni to niewiele, jednak przy kolekcji liczącej 50 czy nawet 100 gier z pewnością ją odczujemy.
To by było na tyle w temacie kompresji obrazów płyt z PS2. Teraz już wiecie w jakim formacie kompresować obrazy, by można było ich używać bez dekompresji z emulatorem PCSX2.
W przyszłości zaprezentuję również podobne metody do innych emulatorów, zatem do następnego ! 😉