RETRO

Headhunter (2001)

Headhunter to jedna z najbardziej nietypowych i unikalnych gier wydanych na Dreamcasta. Gra ta bez dwóch zdań należy do najlepszych tytułów, jakie kiedykolwiek pojawiły się na konsoli Segi, jednak jej premiera, przypadająca na listopad 2001 roku, miała miejsce niezwykle późno. W rezultacie Headhunter ukazał się jedynie w regionie PAL, przez co nie dotarł do dwóch największych rynków gier wideo, czyli Stanów Zjednoczonych, ani do Japonii.

Sytuacja ta sprawiła, że gra dołączyła do grona znakomitych, choć mniej znanych produkcji na Dreamcasta, takich jak Evil Twin czy Stunt GP. Były to tytuły wysoko oceniane przez recenzentów i graczy, wyróżniające się unikalnym stylem i dobrze zaprojektowaną rozgrywką, ale ze względów finansowych nigdy nie trafiły na inne kontynenty. Headhunter jest więc jedną z perełek w katalogu Dreamcasta, które zachwyciły odbiorców w Europie, lecz pozostały niemal nieznane po drugiej stronie oceanu.

Szwedzkie studio Amuze, odpowiedzialne za stworzenie Headhuntera, wydało w sumie tylko dwie gry – oryginalną wersję Headhunter na Dreamcast (później przeniesioną także na PlayStation 2) oraz kontynuację Headhunter: Redemption na PlayStation 2 i Xbox. Jednak już w samej jakości rozgrywki oraz szczegółach przygód Jacka Wade’a widać, że zespół deweloperski doskonale rozumiał możliwości techniczne Dreamcasta i umiał w pełni je wykorzystać.

Pomimo ograniczonego portfolio, Headhunter jest dowodem na to, jak dobrze Amuze potrafiło operować sprzętem Segi. Każdy element rozgrywki, od realistycznych animacji postaci po szczegółowe środowiska w stylu dystopijnego Los Angeles, wskazuje na głęboką znajomość architektury Dreamcasta oraz umiejętność jej wykorzystania do stworzenia gry wyprzedzającej swoje czasy. Deweloperzy zadbali o płynność animacji, różnorodność lokacji i atmosferę, która intensywnie oddziałuje na gracza – te cechy sprawiły, że gra jest uważana za jedną z najbardziej dopracowanych pozycji na konsolę.

Fabuła.

Gra Headhunter przenosi gracza w niedaleką przyszłość, do miasta przypominającego Los Angeles w Kalifornii, gdzie kara za przestępstwa jest surowa i nie ogranicza się jedynie do odsiadki w więzieniu. Skazańcy, po przegranej walce na arenie podwodnej, mogą stracić organy wewnętrzne, które następnie zostają przeszczepione, aby służyć bogatym elitom. Tego typu system sprawiedliwości realizowany jest przez organizację Anti-Crime Network (ACN), a nad porządkiem publicznym czuwają ich pracownicy – łowcy nagród, znani jako „Headhunterzy”.

Historia gry rozpoczyna się dramatycznie, gdy główny bohater, Jack Wade, ucieka z tajnego laboratorium, jednak zaraz po wyjściu na zewnątrz traci przytomność i budzi się w szpitalu. Tam dowiaduje się, że cierpi na amnezję i że, choć kiedyś był najlepszym Headhunterem, jego licencja została odebrana. Aby rozwikłać tajemnicę zabójstwa założyciela ACN, Christophera Sterna, Jack musi ponownie zdobyć licencję poprzez przechodzenie wirtualnych testów LEILA i schwytanie najbardziej niebezpiecznych przestępców miasta.

Na swojej drodze Jack spotyka córkę Sterna, Angelę, oraz swojego dawnego szefa, Chiefa Hawke’a, którzy wspierają go w walce o sprawiedliwość. W międzyczasie musi również zmierzyć się ze swoim największym rywalem do tytułu najlepszego Headhuntera, bezwzględnym Hankiem Redwoodem. Fabuła rozwija się stopniowo, a gracze odkrywają mroczne aspekty futurystycznego systemu sprawiedliwości, gdzie walka o władzę i elitarne przywileje zacierają granice etyki.

Rozgrywka.

Headhunter to trójwymiarowa, częściowo otwarta gra akcji z elementami skradanki i rozwiązywania zagadek, osadzona w bliskiej przyszłości z wyraźnymi wątkami science fiction. Rozgrywka przeplata się z sekwencjami FMV (Full Motion Video) w stylu wiadomości, które nie tylko pomagają rozwijać fabułę, raportując o wydarzeniach, za które jest odpowiedzialny gracz, ale także budują spójny obraz dystopijnego świata gry.

Na początku gry Jack Wade budzi się bez pamięci i z cofniętymi wszystkimi licencjami. Aby odzyskać status Headhuntera, musi zaliczyć różne misje treningowe w wirtualnej rzeczywistości, korzystając z systemu LEILA. LEILA – jednostka do zatwierdzania licencji i monitoringu wywiadowczego – to miejsce, w którym Jack zapisuje się na kolejne kursy, a każda misja wiąże się z wykonaniem konkretnych zadań w określonym czasie. Zazwyczaj polegają one na skradaniu się lub strzelaniu, choć czasem pojawiają się również wyzwania związane z jazdą na motocyklu. Po ukończeniu wszystkich zadań w danej kategorii gracz zdobywa dostęp do nowej licencji oraz odpowiedniego poziomu broni.

Misje LEILA mogą czasem być irytujące, przypominając te znane z wirtualnych zadań w Metal Gear Solid, ale są niezbędne do zdobycia wyższych licencji i odblokowania lepszej broni, co jest kluczowe dla rozwoju fabuły.

headhunter lilo
Headhunter: VR Missions, czyli LEILA. Nie wygląda znajomo ?

Określanie Headhunter jako klona Metal Gear Solid nie jestjednak  do końca sprawiedliwe (ani prawdziwe), gdyż każdy, kto grał w tę grę, wie, że oferuje ona o wiele więcej niż tylko strzelankę z elementami skradanki. Już na początku widać, że liczba zagadek jest imponująca, a podobieństwa do gier takich jak Resident Evil są zauważalne od razu. Gracz musi zbierać przedmioty z otoczenia i analizować je w poszukiwaniu wskazówek, odczytywać dokumenty, aby zdobyć kody do drzwi i zamkniętych skrzynek, a także przesuwać skrzynie i wspinać się na nie, by zdobyć przydatne przedmioty, jak granaty czy apteczki.

Przeciwnicy w Headhunter są trudniejsi do uniknięcia niż w Metal Gear Solid. Wykazują większą inteligencję – nie pojawią się setkami tylko dlatego, że przypadkowo wywołałeś alarm, mimo że jesteś dobrze ukryty. Kiedy gracz znika im z oczu, przeciwnicy intensywniej go poszukują, przez co wyzwania są bardziej wymagające i realistyczne.

Jednym z najlepszych elementów gry, który dla mnie dodaje jej wyjątkowego klimatu, jest jazda motocyklem po mieście w drodze do nowych lokacji. Przejażdżka między samochodami przy zawrotnych prędkościach, które z pewnością postawiłyby na baczność nawet najbardziej doświadczonych kierowców, daje ogromną frajdę. Szkoda jedynie, że gracz nie ma możliwości zejścia z motocykla w dowolnym miejscu, by zwiedzać miasto lub odwiedzać przypadkowe sklepy, jak to było w Shenmue – taka swoboda z pewnością dodałaby grze jeszcze więcej uroku i głębi.

Wykonanie.

Pod względem wizualnym Headhunter to bez wątpienia jedna z najlepiej wyglądających gier na Dreamcasta. Chociaż sekcje z otwartym światem nie robią tak dużego wrażenia w porównaniu do innych otwartych światów, takich jak w Crazy Taxi, prawdziwa magia dzieje się w zamkniętych wnętrzach, gdzie poziom detali znacząco wzrasta. Headhunter zachwyca pod względem graficznym – oświetlenie, efekty poboczne (jak biegające szczury, drobinki kurzu unoszące się w snopach światła, cienie i odbicia) są fantastycznie zrealizowane.

Oprawa dźwiękowa również stoi na wysokim poziomie. Podczas jazdy motocyklem towarzyszy nam mocna, wpadająca w ucho muzyka, która nadaje tempo i dynamikę całej podróży. Dźwięki ruchu ulicznego są realistyczne, choć ryk silnika naszego motocykla często je zagłusza, sprawiając, że podświadomie nucimy melodię w tle. Efekty dźwiękowe w pomieszczeniach również nie odstają od ogólnego wykonania gry, zaś efekty użycia broni (chociaż jest ich niewiele) sprawiają, że „czuć” ich siłę.

Galeria: Headhunter

Headhunter dzisiaj.

Choć Headhunter może nie być przełomowy pod względem fabuły czy mechaniki, jego rozgrywka jest pełna zabawy i satysfakcji. Solidne elementy skradania się oraz dobrze zaprojektowane poziomy sprawiają, że każda misja to ekscytujące wyzwanie. Dodatkowo, jakość aktorstwa głosowego dodaje głębi postaciom, co sprawia, że można bardziej zaangażować się w ich losy i historię. Gra jest doskonałym przykładem, że nie potrzeba innowacyjnych rozwiązań, aby stworzyć tytuł, który jest przyjemny i wciągający. Jeśli szukasz czegoś, co dostarczy ci emocji i zabawy, Headhunter z pewnością zasługuje na twoją uwagę.

Grę możecie uruchomić na emulatorze Dreamcast (Redream, Flycast), bądź PlayStation 2 (PCSX2).

Tak jak wciąż wspominam w moich wpisach, granie na emulatorach za pomocą klawiatury mija się z celem. Dlatego też polecam Wam te dwa modele padów:
  • 8Bitdo SN30 w cenie ok. 116 złotych (dostępny na Allegro, X-kom)
  • 8Bitdo Ultimate C w cenie ok. 134 złotych. (dostępny na Allegro, X-kom)
Sam używam 8Bitdo Ultimate C niemal od roku i nie mam z nim żadnych problemów. 

Jeżeli wytrwaliście do końca mam dla was mały bonus.

Variatkowo Retexture Project: Headhunter

Przygotowałem paczkę poprawionych tekstur do gry Headhunter w wersji na PlayStation 2, która znacząco poprawia wygląd gry. Wzbogacone tekstury wprowadzają lepsze odwzorowanie detali, co pozwala na bardziej immersyjne doświadczenie. Na przykład, otoczenie staje się bardziej realistyczne dzięki wyraźniejszym teksturom ścian, podłóg i obiektów, a także poprawionej jakości modeli postaci. W rezultacie, każdy element świata gry wygląda bardziej autentycznie, co przyczynia się do większego zaangażowania w fabułę.

nonvrp vrp

Paczkę tekstur możecie pobrać z naszego forum, zaś tutaj napisałem jak zmusić emulator do ich załadowania.

Tak jak wciąż wspominam w moich wpisach, granie na emulatorach za pomocą klawiatury mija się z celem. Dlatego też polecam Wam te dwa modele padów:
  • 8Bitdo SN30 w cenie ok. 116 złotych (dostępny na Allegro, X-kom)
  • 8Bitdo Ultimate C w cenie ok. 134 złotych. (dostępny na Allegro, X-kom)
Sam używam 8Bitdo Ultimate C niemal od roku i nie mam z nim żadnych problemów. 

Dziękuję za uwagę i życzę miłego grania !

Dziękuję za uwagę i życzę miłego grania !

Pozostaw coś po sobie - oceń ten wpis ! Zmotywujesz nas tym do dalszej pracy.

Kliknij w gwiazdkę, by go ocenić !

Średnia ocena 4 / 5. Liczba głosów: 1

Jeszcze nikt nie ocenił tego wpisu.

Podoba ci się ten wpis? Możesz mnie wspomóc:

Postaw kawę za:

Każda ofiarowana mi filiżanka tego trunku sprawia, że będę w stanie częściej pisać na moim blogu 😉
Z góry dzięki!

Może cię zainteresować:

Sweet Home (1989)

Kabson

Normality Inc. (1996)

Kabson

Crash Bandicoot: The Wrath of Cortex (2002)

Kabson

Daze Before Christmas (1994)

Kabson

Silent Hill 2,3,The Room i Shattered Memories – tekstury HD

Kabson

One Must Fall: 2097 (1994)

Kabson

Zostaw komentarz