Dla kolekcjonerów i miłośników retro gier, TurboGrafx-16 pozostaje wyjątkowym sprzętem, który z pewnością warto mieć w swojej kolekcji, zaś my dzisiaj pójdziemy na skróty i po prostu będziemy emulować ten ciekawy sprzęt 😉
Spis treści
Kilka słów o TurboGrafx-16
TurboGrafx-16, znana również jako PC Engine w Japonii, to jedna z bardziej fascynujących konsol czwartej generacji gier wideo. Choć może nie osiągnęła takiej popularności jak jej konkurenci, to z pewnością zasługuje na uwagę zarówno ze względu na swoje innowacje technologiczne, jak i unikalne podejście do projektowania sprzętu.
Wydana po raz pierwszy 30 października 1987 roku w Japonii, a dwa lata później, 29 sierpnia 1989 roku, w Ameryce Północnej, TurboGrafx-16 była pierwszą konsolą, która używała CD-ROM jako nośnika danych. Choć początkowo była sprzedawana z tradycyjnymi „HuCard” (niewielkimi kartami przypominającymi karty płatnicze), możliwość rozszerzenia o napęd CD-ROM stanowiła rewolucję na rynku gier wideo. Dzięki temu, gry mogły oferować znacznie większe możliwości w zakresie grafiki i dźwięku.
Konsola była wynikiem współpracy pomiędzy NEC a Hudson Soft, która była odpowiedzialna za produkcję układów scalonych. Jednym z najbardziej charakterystycznych aspektów TurboGrafx-16 był jej niewielki rozmiar, który osiągnięto dzięki zastosowaniu jedynie trzech układów scalonych. W czasach, gdy konkurencyjne konsole były znacznie większe, minimalizm TurboGrafx-16 stanowił miłą odmianę.
Mimo że TurboGrafx-16 osiągnęła znaczny sukces w Japonii, gdzie przez pewien czas sprzedawała się lepiej niż Nintendo Famicom, jej wyniki na rynku amerykańskim były rozczarowujące. Konsola nie zdobyła tam takiego samego uznania, co można przypisać słabemu wsparciu ze strony twórców i wydawców gier, a także silnej konkurencji ze strony Sega Genesis i Super Nintendo.
Konsola nigdy nie miała oficjalnej premiery w regionie PAL, co dodatkowo ograniczyło jej zasięg. W Europie tylko niewielka liczba konsol trafiła na rynek, głównie w Wielkiej Brytanii.
TurboGrafx-16 to konsola, która pomimo swoich innowacji i potencjału technologicznego, nie zdołała zdobyć globalnego uznania, na jakie zasługiwała. Jej sukces w Japonii i nietypowe rozwiązania techniczne, takie jak wprowadzenie CD-ROM, czynią ją ciekawym elementem historii gier wideo.
Specyfikacja techniczna:
TurboGrafx-16 była 8-bitową konsolą, wyposażoną w 16-bitowy układ graficzny, co dawało jej przewagę w kwestii jakości wyświetlanej grafiki w porównaniu z innymi konsolami 8-bitowymi. Oto szczegóły specyfikacji technicznej:
- Procesor: 8-bitowy układ HuC6280A, działający z częstotliwością 1.79 lub 7.16 MHz.
- Pamięć RAM: 8 KB.
- Pamięć Video RAM: 64 KB.
- Rozdzielczość: Maksymalnie 512×242 pikseli.
- Głębia koloru: 9-bitowa.
- Maksymalna liczba kolorów na ekranie: 256.
Co będzie nam potrzebne do emulacji TurboGrafx-16 ?
- Geargrafx – jest to emulator konsoli TurboGrafx-16. Emulator jest we wczesnej fazie rozwoju, jednak już emuluje większość tytułów dostępnych na HuCard.
- Romów gier – tutaj wujek Google za pomocnika. Możecie też posiłkować się linkami dostępnymi na naszym forum.
Geargrafx – podstawowa konfiguracja.
Tak jak wspomniałem, emulator Geargrafx jest we wczesnej fazie rozwoju co oznacza, że na chwilę obecną niewiele możemy tutaj dostosować pod siebie.
Jedynie co zmusimy zrobić to:
- Zbindować klawisze (Geargrafx już wykrywa większość padów zgodnych z XInput). Wykonuje się to w zakładce Input > Keyboard/Gamepads > Player 1/2.
- Wyłączyć limit spritów wyświetlanych na ekranie co wyłączy efekt “migotania” obiektów w niektórych grach. Robi się to w Video > Disable Sprite Limit.
- Aby wyłączyć efekt “rozmycia” ekranu przechodzimy do Video > Screen Ghosting i odznaczamy Enable Screen Ghosting.
- Jeżeli przeszkadza Tobie przeplot w wyświetlanej grafice możesz go wyłączyć za pomocą Video > Scanlines i odznaczamy Enable Scanlines.
I to w na tę chwilę to wszystko, co możemy zmienić w tym emulatorze.
Galeria: Gry na Turbografx-16
Na poniższych screenach przedstawiam Wam 10 gier na TurboGrafx-16. Jak widzicie, tytuły te, jak na tamte czasy, były naprawdę kolorowe, oferując żywą grafikę i bogate detale, które wyróżniały się na tle innych konsol z tamtego okresu.
W co grać ? Czyli moje 10 typów.
- Bonk’s Adventure (1989)
- Platformówka, w której sterujemy prehistorycznym chłopcem Bonkiem, wykorzystującym swoją twardą głowę do pokonywania wrogów. Gra stała się jedną z najbardziej rozpoznawalnych na konsoli.
- R-Type (1988)
- Klasyczny shooter side-scrolling, który zdobył ogromną popularność na różnych platformach. Wersja na TurboGrafx-16 jest uważana za jedną z najlepszych, oferując płynną grafikę i wymagający poziom trudności.
- Ys Book I & II (1990)
- Epicka gra RPG, która łączy dwie pierwsze części serii Ys. Znakomita oprawa dźwiękowa, angażująca fabuła i innowacyjny system walki sprawiają, że jest to jedna z najlepszych gier RPG na TurboGrafx-16.
- Ninja Spirit (1988)
- Dynamiczna gra akcji, w której gracz wciela się w rolę ninja, walcząc z falami wrogów. Gra oferuje różnorodne bronie i stylową grafikę, która przyciągnęła wielu fanów gatunku.
- Blazing Lazers (1989)
- Jeden z najlepszych shooterów na TurboGrafx-16, znany ze swojej szybkiej akcji, różnorodnych poziomów i efektownych power-upów. Gra jest świetnym przykładem na to, jak dobry może być gatunek shoot ’em up na tej konsoli.
- Splatterhouse (1990)
- Kontrowersyjna gra akcji z elementami horroru, w której gracz wciela się w postać noszącego maskę bohatera, walczącego z potworami. Zyskała uznanie za mroczną atmosferę i oryginalny styl rozgrywki.
- Military Madness (1989)
- Klasyczna gra strategiczna turowa, znana również jako Nectaris, oferująca głęboką rozgrywkę i interesujący system bitew. Jest to jedna z najlepszych gier strategicznych dostępnych na TurboGrafx-16.
- Dungeon Explorer (1989)
- Akcja RPG, która pozwala na rozgrywkę w trybie wieloosobowym, co było rzadkością w tamtych czasach. Gra oferuje bogaty świat, wciągającą fabułę i rozbudowany system rozwoju postaci.
- Devil’s Crush (1990)
- Jeden z najlepszych pinballi w historii gier wideo. Gra łączy klasyczną rozgrywkę pinballową z elementami fantasy, oferując unikalne stoły, świetną muzykę i dynamiczną akcję.
- The Legendary Axe (1988)
- Gra akcji, w której gracz wciela się w wojownika walczącego z hordami wrogów. The Legendary Axe wyróżnia się doskonałą grafiką, płynną rozgrywką i wysokim poziomem trudności.
Podsumowanie.
TurboGrafx-16 to konsola, która, mimo że nie osiągnęła globalnego sukcesu na miarę swoich konkurentów, pozostawiła po sobie dziedzictwo innowacji i jakości. Gry na tę platformę, jak pokazują powyższe screeny, cechowały się wyjątkową kolorystyką i różnorodnością gatunków, co sprawia, że do dziś są cenione przez miłośników retro gier.
Dziękuję za uwagę !