Błędy w zarządzaniu swoim blogiem się niestety zdarzają. Czasami spowodowane są przez nasze działania, czasem winny jest hosting, ale wszystkie poważne awarie mają zawsze wspólny mianownik: niemal w 99% przypadków narażeni jesteśmy na utratę naszych wpisów, pisanych czasami długimi godzinami.
WordPress nie posiada wbudowanego rozwiązania do tworzenia kopii zapasowych. Niemniej jednak, istnieje kilka doskonałych wtyczek do tworzenia kopii zapasowych WordPress, które pozwalają na automatyczne tworzenie kopii zapasowych i przywracanie swojej strony WordPress do stanu sprzed awarii.
Dzisiaj zaprezentuję wam jedną z najprostszych metod na wykonanie kopii zapasowej WordPress’a i wysłanie go na zewnętrzny serwer. I to wszystko za pomocą jednej, darmowej wtyczki.
Oczywiście UpdraftPlus nie jest jedyną wtyczką do wykonywania backupów w repozytorium WordPress’a. Kolejną znanąwtyczką do tworzenia kopii zapasowych w WordPressie jest BackWPup, jednak według mojego doświadczenia, jej obsługa wydaje się mniej intuicyjna. Podobny w działaniu Duplicator, jednak w darmowej wersji nie oferuje nam tyle, co właśnie UpdraftPlus.
Tak jak wspomniałem UpdraftPlus umożliwia nam stworzenie zaplanowanej, automatycznej kopii zapasowej i wysłanie jej na zewnętrzny serwer. Ta funkcjonalność w darmowej wersjii wtyczki powoduje, że jest ona najlepszym wyborem nawet dla bardziej rozbudowanych blogów.
Konfiguracja UpdraftPlus
Wtyczkę możemy pobrać za pomocą menadżera dostępnego w naszej instalacji WordPress’a. Po jej aktywacji, musisz odwiedzić stronę Ustawienia » Kopia UpdraftPlus, aby skonfigurować ustawienia wtyczki.
Następnie klikamy na ustawienia:
W pierwszej kolejności musimy zdecydować jak często będziemy tworzyć kopie plików i bazy danych. Kopia plików obejmuje motywy WordPressa, wtyczki, obrazy i inne przesłane elementy Jako, że na moim blogu nowe teksty pojawiają się 2-3 razy w tygodniu nie ma potrzeby, by kopia plików była wykonywana częściej niż raz na tydzień. Harmonogram bazy danych możecie ustawić co 12 godzin albo nawet i rzadziej, jeżeli na waszym blogu nic się nie dzieje.
Następnie musimy wybrać miejsce docelowe w którym zostaną zapisane nasze kopie. Polecam wybrać dysk Google, gdyż w darmowej wersji tej wtyczki to najlepsza opcja:
Samo połączenie UpdraftPlus z naszym kontem Google jest niezwykle banalne. Podczas mojej pracy z tą wtyczką zdarzyło się kilkukrotnie, że z jakichś powodów początkowo “gryzła” się z WordPress’em i nawet po prawidłowym dodaniu konta Goolge nie mogłem z niego korzystać. O dziwo problem ten jest znany autorom tej wtyczki i… naprawia się sam po pewnym czasie. Zatem nie panikujcie, jeżeli pozycja Wyślij kopię do magazynu zdalnego (…) jest niedostępna w trakcie tworzenia kopii zapasowej. To powinno naprawić się samo.
Od razu zaznaczam, że darmowa wersja wtyczki nie szyfruje wysyłanych danych, zaś Google uwielbia skanować to, co trzymamy na ich dysku.
Gdy już wszystko skonfigurowaliśmy możemy już tworzyć swoje kopie zapasowe i/lub przewracać dane po awarii.
Wykonuje się to w zakładce Kopia zapasowa / Przywracanie i jest tak proste, że nie wymaga komentarza.
Przypominam, że standardowo kopie zapasowe przechowywane są w folderze /wp-content/updraft
waszej instalacji WordPress’a.
Tworzenie kopii zapasowej może chwilę pobrać, wszystko jest zależne od wielkości waszego bloga.
Przywracanie strony do stanu używalności jest również bardzo proste i wymaga od nas tylko kilku kliknięć.
Oczywiście o ile strona nie “siadła” aż tak, że nie mamy dostępu do panelu administratora. W innym wypadku musimy ponownie zainstalować WordPress’a, następnie zainstalować wtyczkę UpdraftPlus, wgrać pliki kopii na serwer aby na koniec przywrócić nasze cenne dane.
Mam nadzieję, że te instrukcje okażą się pomocne i w przypadku awarii strony umożliwią Wam jej pełne przywrócenie do sprawności.
Osobiście korzystam z UpdraftPlus już od kilku lat i nigdy nie miałem problemów po przywróceniu danych, nawet po migracji na inny serwer.
Dlatego też polecam zainstalować wtyczkę UpdraftPlus i korzystać z niej rozsądnie. Automatyczne kopie zapasowe na dysku Google. dodatkowo cotygodniowy backup na swój komputer jest podstawą spokojnego snu każdego właściciela serwisu.
Dziękuję za uwagę.
1 komentarz
Prosto i krótko opisane, tak trzymać.
Osobiście polecam robić kopię baz danych w krótszych interwałach (ja mam ustawione 15 kopii co 3h każda) i robić backup bazy za każdym razem gdy dłubiemy przy wyglądzie. Już kilka razy po przełączeniu styli okazało się, że moje widgety gdzieś wcięło.