PC/EmulacjaPoradniki

Kompresujemy obrazy płyt GameCube/Wii do formatu RVZ

Na początku tego poradnika muszę się wam do czegoś przyznać. Zaczynając moją przygodę z emulacją starych retro konsol marzyłem o tym, żeby posiadać w swojej kolekcji pełne fullsety emulowanych sprzętów.

Jak łatwo się domyśleć moja kolekcja szybko się powiększała, w przeciwieństwie do ciągle topniejącej przestrzeni na moich dyskach. Poszukiwanie najwydajniejszego kompresora danych niestety okazało się połowicznym rozwiązaniem. Jakiś czas kompresowałem swoją kolekcję NanoZip’em, jednak pomimo naprawdę dobrej kompresji danych, czas jaki potrzebny był do wypakowania potrzebnego mi tytułu potrafił dojść niemal do godziny !

Zacząłem więc kombinować, w jaki sposób wydajnie kompresować romy oraz obrazy *.iso aby zajmowały jak najmniej miejsca na HDD, a jednocześnie były w pełni funkcjonalne w używanych przez mnie emulatorach.

Na moim blogu przedstawiłem już wam metodę kompresji płyt dla emulatora Playstation 2 oraz kompresji obrazów płyt do formatu CHD, zaś dzisiaj pokażę wam w jaki sposób zaoszczędzić naprawdę sporo miejsca w waszej kolekcji gier dla emulatora Dolphin.

Czym jest format RVZ ?

Format RVZ został specjalnie stworzony dla emulatora Dolphin. Zapewnia on bezstratną, bardzo silną kompresję obrazów *.iso. Ponadto, odczytywanie tak skompresowanych obrazów płyt jest niemal równie szybkie, jak doczytywanie danych ze zwykłego obrazu płyty. Dlatego też jest to idealny format do przechowywania naszych kolekcji.

Kompresujemy obrazy płyt do formatu RVZ w emulatorze Dolphin

W pierwszej kolejności musimy upewnić się, że posiadamy najnowszą wersję emulatora. Obsługa formatu RVZ została dodana w wersji 5.0-12188 i od tamtej pory zyskuje coraz większą ilość zwolenników.

Aby skonwertować obraz płyty do formatu RVZ wystarczy na liście dostępnych tytułów zaznaczyć interesującą nas grę (bądź gry) i z menu podręcznego wybrać pozycję Convert Selected Files…

Bez nazwy 1 2 Kompresujemy obrazy płyt GameCube/Wii do formatu RVZ

Pojawi się nam nowe okienko. Aby zaoszczędzić jak najwięcej przestrzeni na dysku wybieramy LZMA2 jako algorytm kompresji, oraz Compression Level ustawiamy na 9.

Bez nazwy 1 3 Kompresujemy obrazy płyt GameCube/Wii do formatu RVZ

Uwaga !
Nie zaznaczamy pozycji Remove Junk Data ! W trakcie moich testów skompresowanych płyt okazało się, że usunięcie „śmieci” z obrazów płyt bezpowrotnie je uszkodziło, uniemożliwiając jakąkolwiek emulację danego tytułu. Zatem bądźcie mądrzejsi ode mnie – zaoszczędzicie w ten sposób kłopotów z ponownym pobraniem kolekcji z sieci 😉

Po naciśnięciu przycisku Convert… pozostaje nam jedynie wybrać folder w którym emulator umieści skonwertowane pliki i cierpliwie czekać na zakończenie tej operacji.

Jakich rezultatów możemy się spodziewać stosując format RVZ w emulatorze Dolphin ?

Zdarzają się tytuły, których kompresja będzie znikoma, ale też i takie które kompresują się nadzwyczaj dobrze. W zależności od gry (a właściwie zawartości obrazu płyty) możemy oczekiwać, że plik wynikowy będzie minimum 30% mniejszy niż standardowy obraz *.iso. Zdarzają się również pozycje, np. seria Harvest Moon której kompresja jest naprawdę imponująca:

2021 04 25 01h11 09 Kompresujemy obrazy płyt GameCube/Wii do formatu RVZ

Niestety, konwersja obrazów płyt do formatu RVZ ma również jedną wadę. Ten typ archiwizacji jest wspierany jedynie przez emulator Dolphin i nic poza nim. Na nasze szczęście w razie potrzeby emulator bez problemu poradzi sobie z dekompresją archiwum RVZ do standardowych *.iso.

Dziękuję za uwagę.

Zostaw tutaj coś po sobie !

Kliknij na ikonkę aby ocenić ten wpis. W ten sposób motywujesz nas do dalszej pracy. Pozostawienie po sobie komentarza to też dobry pomysł 😉

Średnia ocena 5 / 5. Liczba głosów: 2

Jeszcze nikt nie ocenił ;-(

Możesz również mnie wspomóc w rozwijaniu mojej pasji i tego bloga.

Postaw mi kawę na buycoffee.to

Wpisy, które mogą Ciebie zainteresować:

Jak używać kodów w emulatorze PCSX2

Kabson

Gramy w stare gry za pomocą DOSBox-X

Kabson

Gramy w Super Mario 64 w widoku FPP

Kabson

Gramy myszką i klawiaturą na emulatorze Playstation 2 (PCSX2)

Kabson

Jak wypakować pliki *.wud za pomocą VGMToolbox

Kabson

Jak używać cheatów w emulatorze Dolphin

Kabson
Subksrybuj
Powiadom o
guest

4 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie strona http://variatkowo.pl używa Cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie zgodnie z polityką plików cookies. Ok, rozumiem Czytaj więcej