Emulacja

Kompresujemy obrazy płyt GameCube/Wii do formatu RVZ

Na początku tego poradnika muszę się wam do czegoś przyznać. Zaczynając moją przygodę z emulacją starych retro konsol marzyłem o tym, żeby posiadać w swojej kolekcji pełne fullsety emulowanych sprzętów.

Jak łatwo się domyśleć moja kolekcja szybko się powiększała, w przeciwieństwie do ciągle topniejącej przestrzeni na moich dyskach. Poszukiwanie najwydajniejszego kompresora danych niestety okazało się połowicznym rozwiązaniem. Jakiś czas kompresowałem swoją kolekcję NanoZip’em, jednak pomimo naprawdę dobrej kompresji danych, czas jaki potrzebny był do wypakowania potrzebnego mi tytułu potrafił dojść niemal do godziny !

Zacząłem więc kombinować, w jaki sposób wydajnie kompresować romy oraz obrazy *.iso aby zajmowały jak najmniej miejsca na HDD, a jednocześnie były w pełni funkcjonalne w używanych przez mnie emulatorach.

Na moim blogu przedstawiłem już wam metodę kompresji płyt dla emulatora Playstation 2 oraz kompresji obrazów płyt do formatu CHD, zaś dzisiaj pokażę wam w jaki sposób zaoszczędzić naprawdę sporo miejsca w waszej kolekcji gier dla emulatora Dolphin.

Czym jest format RVZ ?

Format RVZ został specjalnie stworzony dla emulatora Dolphin. Zapewnia on bezstratną, bardzo silną kompresję obrazów *.iso. Ponadto, odczytywanie tak skompresowanych obrazów płyt jest niemal równie szybkie, jak doczytywanie danych ze zwykłego obrazu płyty. Dlatego też jest to idealny format do przechowywania naszych kolekcji.

Kompresujemy obrazy płyt do formatu RVZ w emulatorze Dolphin

W pierwszej kolejności musimy upewnić się, że posiadamy najnowszą wersję emulatora. Obsługa formatu RVZ została dodana w wersji 5.0-12188 i od tamtej pory zyskuje coraz większą ilość zwolenników.

Aby skonwertować obraz płyty do formatu RVZ wystarczy na liście dostępnych tytułów zaznaczyć interesującą nas grę (bądź gry) i z menu podręcznego wybrać pozycję Convert Selected Files…

Bez nazwy 1 2

Pojawi się nam nowe okienko. Aby zaoszczędzić jak najwięcej przestrzeni na dysku wybieramy LZMA2 jako algorytm kompresji, oraz Compression Level ustawiamy na 9.

Bez nazwy 1 3

Uwaga !
Nie zaznaczamy pozycji Remove Junk Data ! W trakcie moich testów skompresowanych płyt okazało się, że usunięcie “śmieci” z obrazów płyt bezpowrotnie je uszkodziło, uniemożliwiając jakąkolwiek emulację danego tytułu. Zatem bądźcie mądrzejsi ode mnie – zaoszczędzicie w ten sposób kłopotów z ponownym pobraniem kolekcji z sieci 😉

Po naciśnięciu przycisku Convert… pozostaje nam jedynie wybrać folder w którym emulator umieści skonwertowane pliki i cierpliwie czekać na zakończenie tej operacji.

Jakich rezultatów możemy się spodziewać stosując format RVZ w emulatorze Dolphin ?

Zdarzają się tytuły, których kompresja będzie znikoma, ale też i takie które kompresują się nadzwyczaj dobrze. W zależności od gry (a właściwie zawartości obrazu płyty) możemy oczekiwać, że plik wynikowy będzie minimum 30% mniejszy niż standardowy obraz *.iso. Zdarzają się również pozycje, np. seria Harvest Moon której kompresja jest naprawdę imponująca:

2021 04 25 01h11 09

Niestety, konwersja obrazów płyt do formatu RVZ ma również jedną wadę. Ten typ archiwizacji jest wspierany jedynie przez emulator Dolphin i nic poza nim. Na nasze szczęście w razie potrzeby emulator bez problemu poradzi sobie z dekompresją archiwum RVZ do standardowych *.iso.

Dziękuję za uwagę.

Czy ten wpis okazał się dla Ciebie przydatny ?

Możesz go ocenić:

Średnia ocena: 5 / 5. Głosów: 3

Jeszcze nikt nie zagłosował ! Chcesz być pierwszy ?

Może cię zainteresować:

Emulujemy Commodore 64 na PC (Denise)

Kabson

Mega Paczka 54 emulatorów dla Playstation Portable

Kabson

Emulujemy Segę Saturn na PC (Yaba Sanshiro 2)

Kabson

Jak dodać nowe rdzenie w Retroarch ?

Kabson

Gramy w stare gry za pomocą emulatora Pantheon

Kabson

Emulujemy Primal Rage 2 na PC (MAME4Rage2)

Kabson

4 komentarze

Avatar
Kris85 2023-01-22 at 04:26

Hmm zastanawia mnie czemu LZMA2 i 9 a nie Standard i 22,ja tak pakuje pliki do Emu i nawet spoko pakuje ciekawi mnie czemu takie ustawienia ?

Odpowiedz
Kabson
Kabson 2023-01-22 at 08:07

Algorytm LZMA2 w teorii czasami kompresuje pliki lepiej. Korzysta z niego 7Zip.

Odpowiedz
Avatar
Kris85 2023-01-22 at 09:10

Hmm trzeba będzie spróbować na jakiś dużych plikach bo niestety niektóre po spakowaniu nie oddają dużo miejsca a inne w uj

Odpowiedz
Kabson
Kabson 2023-01-22 at 10:57

To kwestia tego, co jest w tych obrazach zapisane. Gry z ścieżkami audio na płycie ścina ładnie, gry które już używały same w sobie jakiejś kompresji nie chcą poddać się skurczeniu.

Odpowiedz

Zostaw komentarz


Obserwuj nasz blog !
Podaj swój adres email, by być informowanym na bieżąco o nowych artykułach pojawiających się na naszej witrynie.