Android

Uruchamiamy DOOM III i Quake 4 na Androidzie

ID Software to firma, która od lat wyznacza standardy w tworzeniu innowacyjnych gier FPS (First-Person Shooter). Jest znana przede wszystkim dzięki swoim kultowym seriom, takim jak Doom i Quake.

Wprowadzenie.

ID Software zasłużenie zyskało reputację pioniera w branży gier komputerowych dzięki swojej nieustannej koncentracji na innowacyjnych rozwiązaniach technologicznych, które na zawsze zmieniły oblicze gier wideo. Firma ta od samego początku swojej działalności dążyła do przesuwania granic możliwości obecnych sprzętów, co uczyniło jej tytuły, takie jak DOOM i Quake, kamieniami milowymi w historii gier.

Już w 1993 roku, wraz z wydaniem pierwszego DOOM, id Software pokazało wprowadziło zaawansowane jak na tamte czasy technologię path tracking’u, który umożliwiał płynne poruszanie się przeciwników po mapach, co z kolei przekładało się na bardziej dynamiczną i angażująca rozgrywkę. To był jeden z kluczowych elementów, który przyczynił się do powstania tzw. “DOOM-owej atmosfery”, którą doceniamy aż do dziś np. dzięki świetnej konwersji Brutal Doom Black Edition.

Największe osiągnięcia id Software w zakresie innowacji przyszły jednak z premierą DOOM III i Quake 4 który wykorzystał silnik idTech 4.

Kilka słów o idTech4.

idTech 4 to zaawansowany silnik graficzny stworzony przez id Software, który został zaprezentowany po raz pierwszy wraz z premierą gry Doom 3 w 2004 roku. Silnik ten zyskał sławę dzięki swoim nowatorskim wówczas technologiom, takim jak dynamiczne oświetlenie i cieniowanie, co znacznie poprawiło realizm wizualny gier. idTech 4 był również jednym z pierwszych silników, który wykorzystywał efekty wolumetryczne, np. mgły i dymu, co nadawało grze mroczny, klaustrofobiczny klimat.

Warto też dodać, że silnik idTech 4 był wykorzystywany w innych znanych tytułach, takich jak Prey (2006) oraz Enemy Territory: Quake Wars. Z biegiem czasu jego kod źródłowy został udostępniony na licencji open-source, co pozwoliło społeczności na rozwijanie i dostosowywanie go do własnych potrzeb, a także portowanie na różne platformy, w tym Androida. Dzięki temu idTech 4 nadal znajduje zastosowanie w różnego rodzaju projektach, nawet mimo upływu lat i pojawienia się nowszych technologii.

Lata mijają, a technologia nieustannie się rozwija, otwierając przed nami nowe możliwości, o których jeszcze kilka dekad temu można było jedynie marzyć. Dziś, dzięki postępowi i zaangażowanej społeczności graczy, możemy uruchomić klasyczne tytuły, takie jak Doom 3 i Quake 4, bezpośrednio na naszych smartfonach z systemem Android.

To, co kiedyś było dostępne jedynie na potężnych komputerach stacjonarnych, teraz możemy mieć w zasięgu ręki, dosłownie wszędzie. Doom 3 i Quake 4, będące jednymi z najważniejszych gier w historii FPS, teraz zyskują nowe życie na urządzeniach mobilnych. I właśnie tym dzisiaj się zajmiemy.

Co będzie nam potrzebne do uruchomienia DOOM3 i Quake 4 na Androidzie ?

  • Telefon/tablet z androidem – rzecz oczywista, dobrze by było, by był chociaż ze średniej półki. Co ciekawe wydaje mi się, że wydany rok później Quake 4 działa trochę lepiej niż DOOM III
  • DOOM III/QUAKE 4 – wersje na PC. Najlepiej pobrać je z gog.com.
  • idTech4A++ – jest to port silnika idTech4 wykorzystanego w w/w grach na telefony z systemem Android. Pobieramy go z GitHub’a.
  • (opcjonalnie) myszka i klawiatura na bluetooth. idTech4A++ umożliwia uruchomienie Doom 3 i Quake 4 na urządzeniach z Androidem, oferując obsługę gry za pomocą wirtualnych przycisków na ekranie dotykowym. Chociaż taka opcja jest dostępna, niestety okazuje się mało wygodna w praktyce. Sterowanie na ekranie dotykowym nie jest idealne do gier tego typu, gdzie precyzja i szybka reakcja są kluczowe. Jeśli zależy Ci na przyjemności z grania, zdecydowanie warto rozważyć zaopatrzenie się w myszkę i klawiaturę obsługiwaną przez Bluetooth. Choć mobilność takiego rozwiązania znacznie spada, to jest to jedyny sposób, by w pełni cieszyć się rozgrywką w tych klasykach. Klawiatura i myszka pozwolą Ci na bardziej komfortowe sterowanie, zbliżone do tego, które pamiętamy z wersji na PC, co jest szczególnie ważne w dynamicznych starciach i podczas eksploracji złożonych poziomów.

Jak mamy już wszystko zaczynamy konfigurację.

Podstawowa konfiguracja idTech4A++ na Androidzie.

Podstawowa konfiguracja idTech4A++ nie jest zbyt skomplikowana, ale może okazać się kłopotliwa, zwłaszcza dla osób, które nie mają dużego doświadczenia z technicznymi aspektami urządzeń mobilnych. Choć sam proces instalacji i konfiguracji został zaprojektowany tak, aby był jak najbardziej przystępny, istnieje kilka kroków, które mogą przysporzyć pewnych trudności. 

Przede wszystkim, należy odpowiednio przygotować pliki gry, które będziemy kopiować na telefon. W tym kroku po prostu instalujemy grę na PC. Ja na potrzeby tego poradnika posłużę się Quake 4 pobranym z gog.com, jednak analogicznie postępujemy z DOOM 3 i innymi tytułami, które wspiera idTech4A++.

Po zainstalowaniu gry na PC podłączamy telefon do PC i na karcie pamięci tworzymy folder o nazwie diii4a.  W moim przypadku jest to lokalizacja:

/storage/emulated/0/diii4a

Następnie kopiujemy plik *.apk i go instalujemy w telefonie. Uruchamiamy  idTech4A++. Wybieramy grę, jaką chcemy uruchomić (1), a następnie tapiemy na Tips (2), aby wyświetlić przydatną ściągawkę.

idtech41

W moim przypadku (telefon bez root’a) pliki gry muszą wylądować w folderze q4base:

Bez nazwy 2

/storage/emulated/0/dii4a/q4base

Jak przeniesiecie się do folderu, w którym zainstalowaliście grę na PC okaże się, ze posiada on folder q4base:

q4base
Zatem kopiujemy cały folder i jego zawartość do pamięci naszego telefonu.

W zakładce General mamy możliwość wyłączenia dynamicznego oświetlenia/cieniowania i co najważniejsze jak nasz telefon na to pozwala,  warto włączyć Multi-threading w pozycji renderer, co przy mocnym telefonie sprawi, że wyświetlana grafika w grze będzie niemal odpowiednikiem w stosunku 1:1 do wersji na PC.

multi threading

W zakładce Controls możemy znaleźć opcje, które pozwalają na pełną konfigurację wirtualnych przycisków wyświetlanych na ekranie. To tutaj decydujemy o rozmieszczeniu, wielkości i funkcjach, jakie przypisujemy poszczególnym przyciskom, dostosowując sterowanie do własnych preferencji.

Cały proces jest bardzo intuicyjny, co sprawia, że nawet osoby, które nie są zaawansowanymi graczami, mogą szybko i łatwo skonfigurować sterowanie według własnych potrzeb. Wystarczy kilka prostych gestów, by przeciągać przyciski w wybrane miejsca na ekranie, zmieniać ich rozmiar lub przypisywać do nich konkretne akcje, takie jak strzelanie, skok czy zmiana broni. Można również z łatwością dostosować przyciski do wielkości swojego urządzenia oraz do własnych preferencji, co jest szczególnie ważne na mniejszych ekranach, gdzie precyzyjne sterowanie ma kluczowe znaczenie. Ja jednak przy telefonie z ekranem o przekątnej 6.55″ nie miałem problemów ze standardowym rozmieszczeniem przycisków.

W zakładce Graphics mamy możliwość dostosowania oprawy graficznej gry, co pozwala na znalezienie optymalnego balansu między jakością wizualną a wydajnością na urządzeniach mobilnych. Jedną z kluczowych opcji, które można tutaj skonfigurować, jest włączenie MSAA (Multisample Anti-Aliasing) oraz wybór palety kolorów, w jakiej będzie wyświetlana gra. Niestety, nie posiadam aż tak mocnego sprzętu w kieszeni, by włączenie MSAA nie spowodowało klatkowania, więc zalecam tutaj poeksperymentować wyłącznie gdy posiadamy naprawdę mocny (i nowy) telefon.

Galeria: idTech4A++ (DOOM III/Quake 4)

Tak wygląda granie w w/w tytuły na telefonie z Androidem:

Podsumowanie.

W tym poradniku omówiliśmy krok po kroku, jak korzystać z idTech4A++ na urządzeniach z systemem Android. Mam nadzieję, że instrukcje były jasne i pomogły Wam w konfiguracji oraz cieszeniu się rozgrywką na tym silniku. Jeżeli napotkacie na jakiekolwiek problemy lub macie pytania, śmiało możecie pisać w komentarzach. Postaram się odpowiedzieć na wszystkie wątpliwości i pomóc w rozwiązaniu problemów, abyście mogli w pełni korzystać z idTech4A++ na swoich urządzeniach. 

Dziękuję za uwagę i życzę miłego grania !

Pozostaw coś po sobie - oceń ten wpis ! Zmotywujesz mnie tym do dalszej pracy.

Kliknij w gwiazdkę, by go ocenić !

Średnia ocena 4 / 5. Liczba głosów: 2

Jeszcze nikt nie ocenił tego wpisu.

Może cię zainteresować:

GameCIH – czyli cheat engine na androida.

Kabson

Wyłączamy automatyczne wygaszanie ekranu dla wybranych aplikacji.

Kabson

Uniemożliwiamy automatyczną aktualizację dla aplikacji w Sklepie Play (metoda bez PC)

Kabson

Najprostszy sposób na udostępnienie pulpitu Windowsa na telefonie z Androidem

Kabson

Brutal Minecraft Eternal

Kabson

Jak stworzyć zaszyfrowany folder na Androidzie

Kabson

Zostaw komentarz