Spis treści
Pewnie wielu z nas z niecierpliwością oczekiwało na możliwość grania w gry z systemu Windows na urządzeniach z Androidem. Choć niektóre starsze tytuły z komputerów osobistych zostały przeportowane na ten system np. świetny TES III: Morrowind, to większość gier, pomimo niewielkich wymagań systemowych nadal jest niedostępna na tej platformie. W tym wpisie zajmiemy się konfiguracją aplikacji Winlator.
Czym jest Winlator ?
Winlator to otwarto źródłowy i darmowy emulator systemu Windows, przeznaczony dla smartfonów i tabletów z systemem Android. Do emulacji Winlator korzysta z Wine i Box86/Box64, więc oferuje naprawdę dobrą kompatybilność z większością tytułów.
Oczywiście nie możemy oczekiwać, że Winlator będzie w stanie uruchomić najnowsze pozycje. Z moich testów wynika, że bez problemu radzi sobie z grami wydanymi do 2010 roku. Oczywiście o ile posiadamy odpowiednio mocny telefon, po sieci krążą informacje, że zapaleńcy byli w stanie uruchomić na Winlatorze tak duże tytuły jak The Elder Scrolls IV: Oblivion.
Aplikacja rozwijana jest przez brunodev85 i innych współtwórców na platformie GitHub.
Co będzie nam potrzebne do emulowania systemu Windows na Androidzie ?
- Dość mocny telefon – osobiście posiadam Nothing Phone 1 w najmocniejszej wersji i muszę przyznać, że z obsługą tej aplikacji radzi sobie świetnie.
- Winlator – aplikację pobierzecie zupełnie za darmo bezpośrednio ze strony głównej projektu.
I to właściwie wszystko ;-).
Winlator podstawowa konfiguracja:
Zaraz po instalacji pobranego pliku *.apk
i uruchomieniu aplikacji ta poprosi o możliwość dociągnięcia swoich plików:
Na co oczywiście musimy się zgodzić.
Po pobraniu brakujących plików możemy przejść do stworzenia swojej pierwszej maszyny wirtualnej, nazywanej tutaj kontenerem. Klikamy zatem na plus w prawym górnym rogu aplikacji.
Przed naszymi oczami ukaże się szereg opcji, jednak tylko niektóre z nich będą nas interesować.
Jednym z kluczowych ustawień mającym istotny wpływ na wydajność, jest funkcja DX Wrapper. Wśród dostępnych opcji wybieramy tę odpowiednią do naszej gry.
- WineD3D to warstwa kompatybilności bazująca na OpenGL, obsługująca praktycznie wszystkie wersje DirectX (1-11).
- DXVK działa na API Vulkan i obsługuje Direct3D 9, 10 oraz 11.
- D8VK jest dedykowany Direct3D 8 (również na platformie Vulkan).
Nie trzeba zbytnio się przejmować ostatecznym wyborem, ponieważ w każdej chwili możemy zmienić te opcje. Rozsądniej jest więc pozostawić ustawienia domyślne i później dostosować je do naszych potrzeb po przeprowadzeniu testów.
Następnie przewijamy ustawienia nieco niżej i zaznaczamy wszystkie rdzenie (CPU1,CPU2…)
Ponownie przewijamy trochę w dół i odnajdujemy zakładkę GPU Name. Dzięki tej opcji możemy wybrać “wirtualną” kartę graficzną, która zostanie rozpoznana przez nasz system. W większości sytuacji rekomendowane jest wybieranie GTX 1070, dlatego precyzyjnie zaznaczamy tę opcję.
Następnie przechodzimy do sekcji DX COMPONENTS i zmieniamy DirectSound na Native (Windows).
W ten sposób przebrnęliśmy przez wstępne ustawienia emulatora.
Sensownym krokiem jest utworzenie kilku kontenerów dedykowanych konkretnym tytułom, które będą posiadać optymalne ustawienia pod daną grę. Ale tym możemy się zająć znacznie później.
Konfiguracja sterowania.
Pewnie zastanawiacie się teraz jak “ożenić” klawiaturę oraz mysz z tą aplikacją ? Ano mamy możliwość dowolnego przypisania klawiszy pod ekran dotykowy. W podstawowej konfiguracji jest dostępny jeden układ, który sprawdza się w większości gier choć nie zawsze jest to najwygodniejsze rozwiązanie.
Dlatego też Winlator posiada całkiem zaawansowany edytor, w którym możemy dostosować niemal każdy aspekt sterowania i tworzyć swoje ustawienia pod dane gry. Z tej ostatniej możliwości będziecie korzystać nader często, gdyż niemal każda uruchomiona gra będzie od nas wymagała drobnej edycji sterowania.
Odpowiednie opcje znajdziemy klikając w hamburger menu (te trzy paski/kropki znajdujące się w lewym górnym rogu) a następnie wchodząc w Input Controls.
Niestety niewiele jestem w tym kroku wam poradzić, Każdy z nas ma inny telefon i inne osobiste preferencje i wymagania do tego typu sterowania., więc musicie sobie poradzić z nim sami.
Warto zaznaczyć, że Winlator nie jest jeszcze w stanie obsługiwać kontrolerów, w tym także tych bezprzewodowych. Jednak takie rozwinięcie funkcjonalności jest w planach i z pewnością kiedyś się tutaj pojawi.
Po przejściu przez te karkołomne ustawienia możemy przejść do dania głównego, czyli grania w gry.
Instalacja gier.
Po uruchomieniu kontenera naszym oczom pojawi się niemal standardowy pulpit Windows, za pomocą którego przechodzimy do katalogu, w którym posiadamy instalator naszej gry którą chcemy zmusić do działania z apką Winlator. Zalecam wybieranie tytułów, które nie wykorzystują mechanizmów DRM, czyli ograniczeń zabezpieczających przed nieautoryzowanym kopiowaniem, tak jak na przykład gry z GOG.com.
Sama instalacja gry przebiega analogicznie jak w wypadku “normalnego” Windowsa.
Gdy już dana gra nam się uruchomi, naciskamy przycisk wstecz na naszym urządzeniu i z menu będziemy mogli uruchomić wcześniej utworzony układ klawiszy (Input Controls). Wystarczy wybrać pożądany układ z rozwijanej listy i potwierdzić, naciskając przycisk OK.
To by było chyba już wszystko w tym temacie. Dziękuję za wytrwanie do końca.
W komentarzach możecie podać co się wam udało na tym uruchomić 😉