Emulacja

Jak stworzyć brakujące pliki cue sheet (*.cue) do emulatora PlayStation ?

W trakcie swojej przygody z emulacja niejednokrotnie okazywało się, że obraz płyty który pobrałem w formacie .bin był w kilku częściach i niemożliwe było skorzystanie z niego z powodu braku jego pliku .cue. Nie wiem kto udostępnia tego typu uploady, ale z całą pewnością w piekle jest specjalny kocioł dla takich delikwentów.  W tym wpisie chciałbym przedstawić wam niezwykle prostą, szybką i niezawodną metodę na wygenerowanie tego brakującego pliku.

 Czym jest plik *.cue ?

Cue sheet to plik o rozszerzeniu *.cue, który jest jakby indeksem zawartości obrazu płyty. W zamierzchłych czasach, gdy konsole były zbyt słabe na dekompresję audio często stosowano prosty trick polegający na umieszczaniu obok danych gry ścieżek dźwiękowych w postaci zwykłego audio. Dlatego też posiadając tytuł na pierwsze PlayStation po włożeniu krążka do wieży byliśmy w stanie osłuchać większość utworów występujących w grze.

Pamiętam jak sam zgrywałem obrazy płyt za pomocą CloneCD ( ktoś jeszcze o nim pamięta) właśnie do formatu BIN +CUE.

Oczywiście czas nie stoi w miejscu i szybko tego typu obrazy płyt składające się z wielu plików binarnych oraz jednego *.cue szybko zostały zastąpione wygodniejszymi rozwiązaniami, ale wciąż w sieci można spotkać się z tym formatem.

Aby być jeszcze bardziej dokładnym muszę nadmienić jeszcze, że prócz plików .bin (a raczej .img) i .cue czasami natrafiliśmy jeszcze na pliki o rozszerzeniu .sub zawierające zrzucone subsektory z płyt, ale w przypadku emulacji raczej się z nimi nie spotkamy.

Jak stworzyć pliki *.cue ?

Najprostszą znaną mi metodą na wygenerowanie brakujących plików Cue sheet jest skorzystanie z jednego z wielu generatorów takich plików online.

Oto moje typy:

duckstation

Wizualnie te stronki nie różnią się znacznie między sobą i na każdej z nich musimy zrobić to samo, czyli metodą przeciągnij i upuść wskazać nasze pliki .bin, a następnie pobrać wygenerowany plik .cue i umieścić go razem z naszymi binarkami.

Teraz już wiecie jak wygenerować brakujące pliki *.cue do gier z pierwszego PlayStation. Jak widzicie jest to niezwykle proste i wymaga od was odwiedzenia jednej z w/w stron.

Przypominam również, że przechowywanie waszych kolekcji w tym formacie od lat mija już się z celem. Tak jak wspomniałem wcześniej większość popularnych emulatorów obsługuje już format .chd, który jest znacznie wygodniejszy niż trzymanie obrazów płyt w wielu plikach. Drugą zaletą formatu .chd jest również fakt, że w tym formacie gry zajmą nam ponad połowę miejsca mniej, gdyż zarówno dane jak i ścieżki audio są w nim skompresowane.

Dziękuję za uwagę.

Czy ten wpis okazał się dla Ciebie przydatny ?

Możesz go ocenić:

Średnia ocena: 4 / 5. Głosów: 1

Jeszcze nikt nie zagłosował ! Chcesz być pierwszy ?

Może cię zainteresować:

DuckStation – doskonała alternatywa dla emulatora ePSXe

Kabson

Konfiguracja ePSXe (emulator Sony Playstation)

Kabson

Galerians (1999)

Kabson

Primal Rage (1994)

Kabson

Vib-Ribbon (1999)

Kabson

Kingsley’s Adventure (1999)

Kabson

Zostaw komentarz


Obserwuj nasz blog !
Podaj swój adres email, by być informowanym na bieżąco o nowych artykułach pojawiających się na naszej witrynie.