Pomimo, że od premiery Playstation Portable (PSP) minęło już kilkanaście lat ta “kieszeniokonsolka” wciąż cieszy się popularnością. Nic w tym dziwnego, gdyż na ten sprzęt wyszło naprawdę sporo świetnych tytułów. PSP zostało docenione również przez moderów – przez wiele lat otrzymywaliśmy naprawdę sporo ciekawych homebrew w postaci emulatorów, prostych aplikacji czy też tzw. custom firmware – czyli zmodyfikowach softach PSP które umożliwiają zrobienie z tym sprzętem czego dusza zapragnie 😉
Dzisiaj zajmiemy się “przerobieniem” oryginalnego softu 6.61 na 6.61 LME-2.3 ? – chyba najlepszy customowy soft jaki kiedykolwiek powstał.
Przypominam, że grzebanie w oprogramowaniu konsolki może spowodować tzw. bricka – czyli skończyć się doszczętnym uszkodzeniem sprzętu (chociaż to jest naprawdę trudne…). Jeżeli będziecie postępować tak jak ja w tym poradniku to raczej nic złego nie powinno się stać.
W tym poradniku flashowałem swoją własną perełkę jaką niewątpliwie jest PSP 3004, jednak poniższa metoda zadziała również na modelach 1xxx, 2xxx oraz PSP GO.
Pamiętajcie, aby przed przystąpieniem do pracy naładować baterię do 100% Brak zasilania w trakcie flashowania softu na bank spowoduje jej uszkodzenie !
Sama operacja jest naprawdę bardzo prosta i nawet mało ogarniętej osobie nie powinna zająć więcej niż 20 minut.
W pierwszej kolejności upewniamy się jaką wersję oprogramowania mamy w naszym PSP. W tym celu w XMB przejdź pod Settings > System Settings > System Information:
Jak widzicie w moim przypadku miałem soft 6.60 więc musiałem zaktualizować konsolę do 6.61. Pobieramy zatem oficjalny soft 6.61 i zawartość archiwum kopiujemy na root’a karty pamięci PSP. Następnie przechodzimy do Settings > System Update > Update via Storage Media. Proces aktualizacji softu do 6.61 jest raczej łatwy do przeprowadzenia – po prostu zgadzajcie się na wszystko 😉
W tym momencie mamy już wymagany przez LCFW soft 6.61 zatem możemy przejść do “dania głównego” – czyli instalacji LCFW.
Krok#1 instalacja LCFW
Pobieramy LME 2.3, archiwum rozpakowujemy a folder PSP wrzucamy na kartę pamięci PSP. Z XMB przechodzimy do GAME > Memory Stick > LME Installer for 661:
Instalator to trochę białego tekstu na czarnym tle, wciskamy X aby potwierdzić naszą decyzję:
Po instalacji nasza konsolka się zrestartuje, a my musimy uruchomić LME Launcher for 661:
I gotowe, nasza konsola jest już przerobiona. Jednak to nie jest koniec atrakcji -w chwili obecnej nasza konsola jest przerobiona nietrwale tzn. PSP wraca do stockowego firmware za każdym razem gdy wyłączymy konsolę/wyjmiemy baterię i aby ponownie aktywować przeróbkę musimy ponownie uruchomić LME Launcher for 661 za każdym razem, gdy włączamy konsolę. Jest to naprawdę niewygodne więc zaraz się tym zajmiemy 😉
Krok#2
Pobieramy soft Infinity i rozpakowujemy archiwum na kartę pamięci PSP. Ponownie przechodzimy pod GAME > Memory Stick i odpalamy
Z menu wybieramy Bulid Hybrid Firmware:
Nasz PSP zacznie tęgo pracować nad repackiem całego softu. Ta operacja potrwa około 10 minut uzbrójcie się w cierpliwość. Po zakończeniu procesu wciskamy X aby wyjść z tej aplikacji.
Teraz musimy podłączyć PSP do komputera i musimy skopiować plik DATA.MFC znajdujący się w lokalizacji
\PSP\GAME\MAKER\
Do
\PSP\GAME\FLASHER\
Po czym odłączamy PSP i uruchamiamy
Teraz przejdziemy do reflashowania naszej konsolki proces przebiega podobnie do update softu, więc raczej nikt nie powinien mieć z tym problemów 😉
Po zakończeniu operacji naciskamy X aby zrestartować konsolę. I tutaj spotka nas niespodzianka – konsola wyświetli naprawdę sporo tekstu:
Nie przejmujcie się tym zbytnio – PSP po prostu przywrócił ustawienia fabryczne.
Krok#3
Teraz musimy ponownie wykonać Krok#1 tego poradnika. Następnie pobieramy tę paczkę i postępujemy z nią dokładnie tak samo, jak ze wszystkimi archiwami. Uruchamiamy kolejną aplikację:
W którym naciskając w lewo musimy wybrać (zaznaczyć) drugą pozycję:
Następnie naciskamy przycisk PSP (Home) i wychodzimy z tego programu.
Uff… to by było na tyle, jeżeli zrobiliście wszystko dokładnie wg. tego poradnika wasze PSP dostanie prawdziwego “kopa”. Dzięki LCFW możecie m.in. odpalać kopie gier – po prostu umieśćcie pliki *.iso, *.cso itp. w folderze:
\ISO\
Na roocie waszej karty pamięci. Oczywiście odpalanie “piratów” to nie wszystko co potrafi customowe firmware ale tym zajmiemy się w innym poradniku.
16 komentarzy
Mam problem, po kroku 2 nie mogę uruchomić programu z kroku 3, wyskakuje mi błąd “game cannot be started, data is corrupted” co robić?
Jaką wersję PSP posiadasz ? ja testowałem na PSP-3004 i wszystko śmiga po dzień dzisiejszy. Pomimo upływu lat dalej od czasu do czasu sobie na niej pykam.
Hej,
Dzieki za tutorial, wlasnie zamierza lem z niego skorzystac i po przeczytaniu nie rozumiem jednego punktu…
W #3 piszesz …
“Teraz musimy ponownie wykonać Krok#1 tego poradnika. ” czili instalujemy LME 2.3 ponownie ,a potem zabieramy sie za instalacje nastepnej paczki z kroku #3?
Dzieki
Marcin
Jak dobrze pamiętam, to tak. Bo za pierwszym razem to jest tymczasowa przeróbka.
Ahhh.. mam jeszcze jedno pytanie.
Co zrobi c z tymi wszystkimi paczkami na root karty pamieci?
mozna je skasować?
Oczywiście, po co mają zajmować miejsce.
Dzieki za wszystkie rady. PSP dostało nowe życie.
Witam ja mam problem takiego typu ze po kazdym restarcie musze ponownie LME uruchamiac. Ten plik DATA.MFC trzeba skopiowac czy wyciac i wkleic, musi byc w obydwu folderach (maker i flasher)
Wystarczy by był w folderze /flasher/. Krok#3 wykonałeś ? Bo o niego właśnie to się rozbija.
Mam problem, po kroku 2 nie mogę uruchomić programu z kroku 3, wyskakuje mi błąd „game cannot be started, data is corrupted” co robić?
Niestety, ciężko mi będzie teraz coś doradzić – możliwe, że coś źle się skopiowało. Ten błąd oznaczał zazwyczaj piracki soft więc jak to nie wina błędnego transferu to wykonaj kroki w kolejności 1,2,1,3
musimy uruchomić LME Launcher for 661 i wtedy pójdzie dalej, miałem to samo
Witam czy podana metoda działa z wszystkimi modelami psp 200x ? bo podobno były 2 modele płyty głównej i jest jakaś różnica.
Powinna działać, ten soft wyszedł w czasach gdy PSP zostało kompletnie “rozgryzione”
W kroku 3 instalujemy jeszcze raz lme2.3?
Zgadza się, krok #3 przygotowuje nam soft pod stałą przeróbkę.