29 Lipca oficjalnie dostaliśmy nowy system w nasze łapska i … giganci z Redmond ponownie skrzętnie poukrywali nawet najprostsze ustawienia systemu. W tym poradniku skupimy się na rzeczach zupełnie oczywistych, a których zaczniemy szukać zaraz po instalacji nowych okienek.
1. Wyłączenie Windows Defender
Każdy z nas ma swojego ulubionego antywirusa. Generalnie system Windows sam wykryje czy mamy zainstalowany jakiś osobisty AV i dezaktywuje Windows Defender. Istnieje wiele sposobów na manualną dezaktywację WD jednak ja zaprezentuję tą najszybszą z której sam korzystam.
Otwieramy notatnik i wpisujemy w nim:
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows Defender] "DisableAntiSpyware"=dword:00000001
Po czym zapisujemy plik z rozszerzeniem *.reg (nazwijcie go na przykład Deaktywacja WD.reg)
Po dodaniu takiego klucza do rejestru usługa zostanie zatrzymana, można to sprawdzić próbując uruchomić aplikacje – naciskamy +R i w pole uruchom wpisujemy:
C:\Program Files\Windows Defender\MSASCui.exe
Jeżeli Windows Defender jest zatrzymany, przy uruchomieniu otrzymamy taki komunikat:
Oznaczać on będzie, że wszystko zrobiliśmy OK.
Aby ponownie uruchomić tę aplikację postępujemy analogicznie, jednak w tym przypadku zawartośc pliku wygląda następująco:
Windows Registry Editor Version 5.00 [HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows Defender] "DisableAntiSpyware"=-
2. Włączenie automatycznego logowania
Ze względów bezpieczeństwa automatyczne logowanie jest domyślnie wyłączone, zatem przy każdym uruchomieniu/restarcie naszego PC tracimy cenny czas na wklepanie naszego hasła (bądź PIN). Jeżeli z komputera korzysta jedna osoba, o wiele wygodniej jest ustawić Windows tak, by automatycznie logował użytkownika do systemu.
Naciskamy +R i w poleceniu uruchom wpisujemy: Netplwiz
Uruchomi nam to okno z kontami użytkowników, w którym odhaczamy jedyną dostępną opcję:
Wybieramy nazwę naszego użytkownika, i naciskamy OK. Pojawi się nam niewielkie okienko w którym wprowadzamy hasło do konta po czym ponownie potwierdzamy.
3. Zamiana wiersza polecenia na Windows PowerShell w power menu
Standardowo, naciskając PPM na logo windows (bądź korzystając ze skrótu +X) mamy możliwość szybkiego uruchomienia wiersza poleceń (również jako administrator), zaawansowani użytkownicy z pewnością woleliby, aby z tego menu można było uruchomić bardziej zaawansowany interpreter poleceń jakim jest PowerShell. Aby to zrobić wystarczy kliknąć PPM na dolnej belce, wybrać właściwości – > nawigacja, a następnie zaznaczyć ptaszkiem (bez skojarzeń…) jedyną dostępną pozycję:
4. Dodanie skrótów Mój komputer i kosz do pulpitu.
Developerzy naprawdę postarali się, abyśmy nie zaśmiecali nowego pulpitu – zaraz po instalacji nie odnajdziemy w/w ikonek na pulpicie możemy jednak je przywrócić kilkoma kliknięciami aby tego dokonać:
Klikamy na pulpicie PPM i wybieramy opcję personalizuj, następnie klikamy na kompozycje i wybieramy opcję ustawienia ikon pulpitu.
A następnie wybieramy jakie ikony mają pojawić się na naszym pulpicie:
Jeżeli chcemy, z poziomu tego menu możemy dostosować również ich wygląd.
5. Wyłączenie hibernacji.
Większość osób posiadających komputery stacjonarne i tak nie korzysta z tej funkcji systemu więc śmiało możemy ją wyłączyć i zyskać trochę wolnego miejsca na dysku systemowym.
Aby wyłączyć hibernację w systemie, wystarczy uruchomić wiersz poleceń z prawami administratora i wydać w nim polecenie:
powercfg -h off
Usunie to również plik hiberfil.sys z systemu.
Aby ponownie włączyć możliwość hibernacji wystarczy wydać polecenie:
powercfg -h on
6. Zmuszenie eksploratora plików by uruchamiał klasyczny widok “Mój komputer” zamiast okna szybkiego dostępu.
Szybki dostęp to nowość w eksploratorze plików Windows’a – działa na zasadzie dodawania zakładek do naszych ulubionych miejsc. Osobiście przywitałem oklaskami tę nową funkcjonalność – posiadając w systemie 4 dyski twarde o łączniej powierzchni ponad 4 TB naprawdę nieraz musiałem się naklikać, aby dojść do swoich plików.
Pozostawiono nam jednak możliwość klasycznego uruchamiania eksploratora z widokiem na nasze dyski i napędy. Aby przełączyć się w widok klasyczny uruchamiamy eksplorator plików, klikamy w zakładkę Widok a następnie Opcje -> zmień opcje folderów i wyszukiwania. Tam z rozwijanej listy wybieramy Otwóz Eksploratora plików w… Ten komputer i zatwierdzamy.
7. Całkowite wyłączenie OneDrive w systemie.
Osoby korzystające z innej chmurki z pewnością będą chciały pozbyć się OneDrive z systemu. Aby dezaktywować Onedrive:
1) Naciskamy +X i w polu wpisujemy gpedit.msc
2) Przechodzimy do kolejno Konfiguracja Komputera/Szablony administracyjne/Składniki systemu Windows/OneDrive
3) dwukrotnie klikamy w opcję “Nie zezwalaj na używanie usługi….” otworzy to nam nowe okno w którym zaznaczamy Włączone
To by było na tyle, do następnego !
10 komentarzy
u mnie gpedit.msc nie dziala, dlaczego?
Win 10 Home ? jak się dobrze orientuję gpedit nie ma w tej wersji.
A czy jest jakiś sposób na wyłączenie aktualizacji automatycznych w win 10
Msconfig-> usługi i odznaczenie Windows Update powinno pomóc 😉
Dzięki RzeźNick 😉 zadziałało 🙂
A powiedzcie mi czy da się jakoś zainstalować na win 10 program którego ta wersja windowsa nie chce przyjąć np NIS 2014?
Spróbuj uruchomić instalator w trybie zgodności z 8 albo 7, ale generalnie nowy w10 gryzie się strasznie z antywirami/firewallami zaprojektowanymi do starszych wersji. Ja z tego powodu musiałem zrezygnować z Comodo firrewall mam nadzieję, że szybko wydadzą aktualizacje bo siedzenie na windowsowej zaporze strasznie boli 😉
No niestety nie da rady w zgodności – próbowałem tego już wcześniej ale efekt ten sam, wywala komunikat, że dany program nie może być zainstalowany w tym systemie 🙁
Czyli musisz czekać na aktualizacje aplikacji, standard przy przesiadkach na nowy system 😉
Heh no tak 🙂