Poczta Gmail jest chyba drugą najpopularniejszą usługą z jakiej korzystacie surfując po internecie (pierwszą jest wyszukiwarka tejże firmy 😉 ) Niestety może się zdarzyć, że nagminne wykorzystywanie poczty Gmail doszczętnie “zapcha” nam dostępne miejsce w usłudze Google. Zazwyczaj wtedy musimy zdecydować, które wiadomości bezpowrotnie usuniemy aby uzyskać trochę potrzebnego miejsca. Dzisiaj pokażę wam w jaki sposób zarchiwizować wiadomości do formatu *.eml, zapisać je na dysku twardym i automatycznie usunąć z poczty Gmail.
Cała operacje jest naprawdę bardzo prosta i sprowadza się do wykorzystania darmowej aplikacji UpSafe Gmail Backup zatem pobieramy ją (tutaj umieściłem mirror) i instalujemy.
Po uruchomieniu aplikacji logujemy się na nasze konto Google:
A następnie zezwalamy UpSafe Gmail Backup na operacje na naszym koncie. Po pokazaniu się głównego okna programu klikamy na Tools > Options i klikamy na przycisk Storage. W polu Data path podajemy lokalizację do której pobierzemy zawartość naszej skrzynki pocztowej ( w moim przypadku to D:\Gmail)
W tym samym oknie klikamy na Archiving i stawiamy “ptaszka” przy Archive emails:
Następnie zaznaczamy Sent Date, klikamy na Email sent i zaznaczamy older than. W polu po prawej ustalamy datę od której (licząc w przeszłość) pobierzemy nasze wiadomości. Ten poradnik zakłada, że kompletnie czyścimy skrzynkę pocztową więc ustawiłem obecną datę. Nic nie stoi na przeszkodzie, byście sami skonfigurowali opcje archiwizacji jednak moim zdaniem takie “wyczyszczenie” skrzynki jest optymalną opcją.
Po kliknięciu na OK, klikamy na i pobieramy nasze wiadomości:
Ta operacja może trochę potrwać (wszystko zależy od ilości wiadomości, wielkości załączników oraz oczywiście jakości naszego połączenia). Gdy już pobierzemy zawartość skrzynki możemy kliknąć w View mail backup aby przeglądać wiadomości na naszym dysku.
Aplikacja działa na bardzo prostej zasadzie – po prostu konwertuje wszystkie wiadomości do formatu *.eml. Jest to format zaprojektowany przez firmę Microsoft na potrzeby Outlook’a co nie oznacza, że inne klienty pocztowe (taki jak np. Mozilla Thunderbird) nie są z nim kompatybilne. Następnie UpSafe Gmail Backup automatycznie kompresuje te pliki do archiwów *.zip katalogując je latami – możecie to sprawdzić odwiedzając folder, do którego pobraliście wasze maile.
Oczywiście nie jest to jedyny znany mi sposób na pobranie wiadomości na dysk twardy i praktycznie każdy klient email dostępny dla systemu Windows posiada funkcję zapisu/archiwizowania poczty na lokalnym dysku twardym jednak wyszedłem z założenia, że niektórzy nie korzystają z tego typu programów i poszukują jakiejś prostej w obsłudze alternatywy.