Konsole

Gramy w Tomb Raider 1 i 2 na PlayStation Vita

Dwie pierwsze części Tomb Raider dosłownie “pozamiatały” na rynku trójwymiarowych gier. Pamiętam, że w przygody niezłomnej pani archeolog zagrywali się wszyscy, którzy byli w stanie uruchomić tą grę na posiadanym sprzęcie.

Nie licząc atutów samej Lary, gra oferowała w pełni trójwymiarowe środowisko, responsywne sterowanie oraz “jako tako” poskładaną fabułę. Wszystko to sprawiło, że Lara Croft pojawiła się na okładkach wielu magazynów, niekoniecznie związanych z gamingową rozgrywką.

Niestety, na PlayStation Vita nie doczekaliśmy się portu czy też remastera tych gier, więc czas nadrobić zaległości i sprawić, by cycata Lara pokazała co potrafi na naszych małych ekranikach.

Przedstawiam wam nie-tak-prostą metodę na uruchomienie Tomb Raider 1 i 2 znanych z wersji na Androida. W ten sposób Lara Croft dołącza do grona portów gier z andka, które możemy uruchomić na naszych maszynkach. Przypominam, że na łamach tego bloga napisałem już w jaki sposób uruchomić Dead Space Mobile kolejny świetny port mniej znanej gry z uniwersum Dead Space.

Co będzie nam potrzebne do uruchomienia Tomb Raider 1/2 na PlayStation Vita ?

W pierwszej kolejności musimy pobrać jedną z tych dwóch gier w wersji na Androida. Najlepszym sprawdzonym wyborem są następujące wersje:

  • Tomb Raider 1 v.1.0.42RC1
  • Tomb Raider 2 v.1.0.50RC1

W sieci krąży wiele innych rewizji, jednak te powyżej są zalecane przez autorów portu gry.

Musimy mieć zainstalowane pluginy kubridge, oraz FdFix (FDFix instalujemy jeżeli nie posiadamy wtyczki RePatch). Najprościej jest to ogarnąć poprzez AutoPlugin II. Wycodzę z założenia, że jeżeli czytasz ten wpis i posiadasz PlayStation Vitę z CFW, to z pewnością wiesz jak skonfigurować w/w wtyczki.

Potrzebna będzie nam jeszcze wtyczka libshacccg.suprx, możecie zainstalować ją za pomocą ShaRKBR33D.

Możliwie jak najnowsze Raider.vpk oraz datafiles.zip (port gry).

ffmpeg – będzie nam potrzebny do encodowania filmów dostępnych w grze. Ten krok jest zupełnie opcjonalny i możemy go pominąć, jednak zalecam go wykonać. Zarówno Tomb Raider I jak i jego kontynuacja posiada kilka filmów, które pchają nam fabułę do przodu i warto je obejrzeć chociaż raz.

Gdy zdobędziemy już wszystkie niezbędne nam pliki, możemy zasiąść do dania głównego, czyli…

Instalujemy Tomb Raider 1 i 2 na PlayStation Vita

Instalacja samych gier może przysporzyć nam trochę kłopotów, jednak gra jest warta świeczki. Obydwa tytuły zapewnią nam naprawdę wiele godzin grania, a jak wiemy w dzisiejszych czasach tą konsolkę ratują już tylko porty gier. W 2023 raczej już nic ciekawego na nią nie wyjdzie…

W pierwszej kolejności zalecam wypakować zawartość instalki na Androida. W tym celu zmieniamy rozszerzenie pliku z *.apk na *.zip i wyodrębniamy pliki za pomocą legalnie posiadanego WinRar’a, bądź darmowego 7-Zip.

Na dowolnym dysku tworzymy folder:

dla pierwszej części gry:

/data/tombraider/tombraider1

dla drugiej będzie to:

data/tombraider/tombraider2

Aby bardziej nie zagmatwać całego procesu przygotowywania naszej gry od teraz będę odnosił się tylko do pierwszej części gry. Jeżeli chcecie zainstalować drugą odsłonę serii wystarczy wiedzieć, że wszystkie niezbędne pliki mają wylądować w folderze /tombraider2.

Teraz wracamy do wyodrębnionych plików. Kopiujemy plik libmain.so znajdujący się w lokalizacji /lib/armeabi-v7a/ do folderu /data/tombraider/tombraider1/.

Całą zawartość folderu /assets/ kopiujemy do lokalizacji /data/tombraider/tombraider1/

Zawartość archiwum datafiles.zip (czyli folder tombraider) kopiujemy do /data/.

Ffmpeg.exe kopiujemy do folderu /data/tombraider/ i uruchamiamy plik transcode_tombraider1.bat. Czekamy aż encoder wykona swoje zadanie.

Cały folder /data/ kopiujemy na swoją kartę pamięci. Lokalizacja docelowa to oczywiście ux0:.

Standardowo instalujemy Raider.vpk na konsolce i już możemy grać.

Oczywiście istnieje znacznie prostsza metoda na ogranie tych dwóch tytułów, a nawet trzech kolejnych odsłon tej serii (Tomb Raider III: Adventures of Lara Croft , Tomb Raider: The Last Revelation, oraz Tomb Raider: Chronicles). W tym celu wystarczy wykorzystać Adrenaline (emulator konsoli PSP) i skonwertować obraz iso PSX’a.

Jest to znacznie prostsza i sprawdzona metoda, niż próba uruchomienia portu gry z Andka i tak właściwie jeżeli zainteresowałem was Larą na Vitę, to warto właśnie zainteresować się emulcją szaraczka przez Adrenaline.

Dziękuję za uwagę i życzę miłego grania !

Pozostaw coś po sobie - oceń ten wpis ! Zmotywujesz mnie tym do dalszej pracy.

Kliknij w gwiazdkę, by go ocenić !

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jeszcze nikt nie ocenił tego wpisu.

Może cię zainteresować:

Trofea i osiągnięcia: Kao the Kangaroo

iPOD

Trofea i osiągnięcia: Deathloop

Kabson

Trofea i osiągnięcia: Hades

Kabson

Robimy screenshoty na konsoli Sony PSP

Kabson

Jak pozbyć się ditheringu w grach na PlayStation ?

Kabson

Colin McRae Rally 2.0 (2000)

Kabson

Zostaw komentarz