Emulacja

Kompresujemy obrazy płyt do formatu *.chd

Jako fan emulacji postanowiłem naskrobać co nieco o plikach *.chd, które wciąż zyskują na popularności jako format archiwizacji obrazów płyt.

Musicie wiedzieć, że w zamierzchłych czasach, gdy marzeniem każdego gracza było mieć 8 megabajtów pamięci RAM pojawiły się pierwsze gry na płytach CD.

Ówczesne gry na cedekach różniły się nieco zapisem od obecnych gier. Żeby nie wydawać się w szczegóły powiem tylko, że płyta składała się ze ścieżki z danymi gry, oraz ścieżki dźwiękowej zapisanej w formacie CD-Audio. Dlatego też, wkładając płytę z konsoli PSX, Dreamcasta itp. do wieży Hi-Fi można było odsłuchiwać zapisane na nich ścieżki dźwiękowe.

Te rozwiązanie byli również praktyczne. Procesor nie musiał tracić swoich sił przerobowych na dekompresję audio a musicie wiedzieć, że ówczesne procki do mocarzy nie należały 😉

Przez wiele lat próbowano w jakiś sposób obejść ten problem rozmiarów obrazów płyt. Po sieci dalej krążą wynalazki w których ścieżki audio zastąpione są plikami wav/MP3 jednak konwersja CD-Audio do innego formatu jest stratna, więc nigdy nie jest to kopia 1:1 oryginalnej płyty. 

Zgrywanie na dysk płyt wielościeżkowych i ich przechowywanie przechowywanie ma wiele wad:

  • Obraz z powodu “zrzucenia” na dysk nieskompresowanego audio zajmują dużo miejsca.
  • Każdy obraz płyty składał się z kilku plików *.bin oraz tzw. cuesheet  (*.cue) w którym zapisane były informacje o długości ścieżek i ich ułożeniu na płycie. Utrata chociaż jednego z w/w binarek wiązało się z tym, że całym obrazem możemy zrobić… wiecie co…
  • Masa plików strasznie wygląda, jeżeli posiadamy fullsety. Przekopanie się do odpowiedniego tytułu zajmuje nam naprawdę dużo czasu..
  • Raczej nikt nie ma takich możliwości, aby trzymać obrazy płyt nieskompresowane archiwizatorem. Zatem jeżeli najdzie nas ochota na retro najpierw musimy wypakować daną grę… co znowu zajmuje nam czas.

Rozwiązanie problemu tych obrazów przyszło od… developerów emulatora M.A.M.E którzy od dobrych kilkunastu lat posiadają swój własny format kompresji płyt.

Czym jest format CHD ?

Compressed Hunks of Data (CHD) to po prostu silnie skompresowane obrazy wielościeżkowych płyt, który można uruchomić bezpośrednio z emulatora. Zatem z kilkunastu plików .cue/.bin otrzymujemy znacznie mniejszy pojedynczy plik wynikowy.

Nic zatem dziwnego, że formatowi CHD przyjrzało się wielu twórców emulatorów i zaimplementowało możliwość ich ładowania bezpośrednio z poziomu emulatora.

Na forum zamierzam informować was na bieżąco, które emulatory posiadają już wsparcie dla tego typu plików.

Jak skonwertować pliki *.cue/*bin do *.chd ?

Aby skonwertować swoją kolekcję do formatu .chd musicie pobrać najnowszą kompilację emulatora M.A.M.E. Po wypakowaniu archiwum po prostu skopiujcie plik chdman.exe do folderu w którym znajdują się obrazy płyt do “przemielenia” na .chd.

Następnie wystarczy pobrać chdman_bat.zip z załącznika poniżej i skopiować do folderu plik 00 Kompresja CHD.bat.

Gdy go uruchomimy, otworzy się nam wiersz poleceń i będziemy informowani o przebiegu operacji:

2021 03 24 13h32 15

Oczywiście kompresja do *.chd jest bezstratna i w każdej chwili możemy odtworzyć oryginalne pliki. W tym celu skorzystajcie z drugiego pliku *.bat znajdującego się w udostępnionym przeze mnie archiwum.

Dziękuję za uwagę.

Pozostaw coś po sobie - oceń ten wpis ! Zmotywujesz mnie tym do dalszej pracy.

Kliknij w gwiazdkę, by go ocenić !

Średnia ocena 0 / 5. Liczba głosów: 0

Jeszcze nikt nie ocenił tego wpisu.

Załączniki

Może cię zainteresować:

Konfiguracja VBA (Emulator GB Advance)

Kabson

Emulujemy Watara Supervision na PC (Wataroo)

Kabson

Emulujemy Sony Playstation 4 na PC (fpPS4)

Kabson

Emulujemy Nintendo 64 na PC (simple64)

Kabson

Emulujemy TurboGrafx-16 na PC (Geargrafx)

Kabson

Dodajemy okładki do gier na DuckStation

Kabson

Zostaw komentarz